< Kennisbank

7 nieuwe Instagram updates waar jij als (recruitment) marketeer echt iets aan hebt om je contentstrategie te verbeteren

Lisa de Klijn 11 november 2022

7 nieuwe Instagram updates waar jij als (recruitment) marketeer echt iets aan hebt om je contentstrategie te verbeteren

Als je zelf gebruik maakt van sociale media zul je het vast wel eens opmerken: continu de app moeten bijwerken voor vernieuwende updates. Dit geldt ook voor Instagram. Om het grote succes van Tiktok bij te houden komt Instagram steeds weer met nieuwe toevoegingen aan het platform. In deze blog maken we voor jou overzichtelijk welke 7 nieuwe updates je zeker in je marketing strategie zou moeten gebruiken om organisch zichtbaar te zijn anno 2022.


 

1. Reels sjablonen

Volgens Instagram zelf bekijkt 91% van de actieve gebruikers reels wekelijks, dus van deze video's moet een marketeer zeker profiteren. Het creëren van reels klinkt misschien een beetje moeilijk als je er geen ervaring mee hebt, want het bewerken en in elkaar zetten is natuurlijk een hele baan op zich. Gelukkig heeft Instagram hier nu een update voor uitgebracht: reels maken op basis van bestaande sjablonen. 

Om een sjabloon te gebruiken dien je eerst een Reel te zoeken die je als sjabloon wil gebruiken. Twee voorwaarden: de reel moet muziek hebben en er moeten tenminste 3 clips inzitten. Wanneer je een video hebt gevonden welke je wil gebruiken, volg dan onderstaande stappen:

Stap 1: Druk op de drie puntjes rechts beneden

Stap 2: Druk op ‘Gebruiken als sjabloon’

Stap 3: Druk op ‘Media toevoegen’ onderaan je scherm en selecteer de fotos en videoclips welke je wil gebruiken in je Reel. Deze beelden zullen de beelden van de originele reel vervangen.

Stap 4: Druk op ‘Volgende’, bekijk je reel en deel ‘m als je er tevreden mee bent!

Als recruitment marketeer kan je deze handige update op twee manieren inzetten. Als eerste kan het een aanvulling zijn op de contentstrategie van jouw eigen organisatie. Zo gebruiken wij reels bijvoorbeeld om wat clips van een vette productiedag achter elkaar te zetten. Daarnaast kan je reels inzetten om materiaal te maken voor je klanten. Maak bijvoorbeeld korte clips van verschillende medewerkers van het bedrijf, laat ze wat inspreken en zet dit achter elkaar. 
 

2. Interactieve stickers voor Reels

We blijven nog even hangen in het topic ‘Reels’. In normale verhalen was het al lange tijd mogelijk om interactieve stickers toe te voegen - stickers waar de kijker interactie mee kan uitvoeren. Dit is nu ook mogelijk voor Reels! Marketeers kunnen volgers engagen door interactieve stickers in hun reels gebruiken in de vorm van een poll (om een mening vragen), quiz of emoji slider. Deel bijvoorbeeld wat vette content die je voor een klant hebt gemaakt en vraag om de mening van je volgers. Ook zou je de quiz op een creatieve manier kunnen inzetten om je volgers, of de volgers van je klanten, iets te leren over een functie of het bedrijf.


3. Een bericht vastpinnen

Heb je een bericht geplaatst die je niet zomaar wil kwijtraken op je profiel? Je kan nu tot 3 berichten permanent vastzetten op je profiel. Om dit te doen moet je eerst een foto of Reel kiezen die je graag zou willen vastpinnen. Vervolgens druk je rechtsboven op de drie bolletjes en daarna op ‘Vastzetten op je profiel’. Het materiaal staat nu bovenaan op je profiel. Zo kan je echt belangrijke informatie over jouw organisatie of een belangrijk bericht van je klant voor langere tijd zichtbaar houden.


4. Dubbele camera

Om te blijven innoveren doen sociale media platforms vaak ervaring op bij concurrerende platforms, zo ook Instagram hoogstwaarschijnlijk. Deze nieuwe feature waarmee je kan filmen met zowel front- als back camera tegelijkertijd lijkt een beetje op BeReal. Gebruikers kunnen nu dus content opnemen met hun voorcamera en achtercamera tegelijkertijd. Genoeg mogelijkheid dus om hiermee je creativiteit te uiten en je volgers op meerdere vlakken een kijkje achter de schermen te geven!

 

5. Automatische ondertiteling voor stories én Reels

Instagram biedt al langere tijd de mogelijkheid om een ‘caption-sticker’ toe te voegen aan stories, maar nu is het ook toegevoegd aan Reels. Deze optie schrijft automatisch tekstueel uit wat een persoon zegt in een video. Hiermee kunnen jouw volgers een video bekijken zonder geluid, ideaal! Heel veel gebruikers scrollen op sociale media in bijvoorbeeld de trein en hebben dan niet altijd oordopjes bij. Zo kunnen zij toch jouw content bekijken. Ook is het een grote stap voor Instagram in het kader van toegankelijkheid voor iedereen. 


6. Langere periode om data te tracken

Eindelijk! Instagram wil de periode om data te tracken met Instagram Insights verdubbelen van 30 naar 60 dagen. Je kan nu de third-party apps aan de kant schuiven om een wat diepere data-analyse te kunnen doen, omdat dit nu met Instagram zelf kan. Dit is voor recruitment marketeers ideaal om je doelgroep nóg beter in kaart te brengen. Hetzelfde geldt voor de doelgroep van je klanten. Deze kun je nu nog beter specificeren voor hen en nog effectievere campagnes draaien.


7. Reacties visueel maken

Nog een op Tiktok geïnspireerde toevoeging: visueel op reacties kunnen reageren in Reels. Wanneer iemand een reactie achterlaat op jouw Reel, kan jij hier middels een andere reel op reageren. Dit is een super laagdrempelige en leuke manier om direct met jouw doelgroep in contact te komen en interactie te onderhouden. Heeft iemand een vraag over bijvoorbeeld de werkwijze van jouw organisatie of over een gedeelde functie? Hier kan je dan middels een video op reageren om een duidelijk antwoord op te geven. Nog een voordeel: je maakt deze informatie dan ook inzichtelijk voor de rest van je volgers!

 

Start Instagram maar op en ga aan de slag! Hopelijk hebben we je met deze tips weer wat inspiratie kunnen geven om nieuwe content te maken. Vind je het misschien toch nog lastig om Instagram (of andere sociale media platformen) in te zetten voor jouw marketing-, content- of recruitment strategie? Bij WeAchieve specialiseren wij ons naast het draaien van campagnes ook op het organisch zichtbaar zijn voor onze klanten. Wij creëren dan een langdurige content strategie om met de juiste boodschap zichtbaar te zijn onder de doelgroep. Kom met ons in contact via dit formulier, bel ons op 073 2340 84 of mail naar hello@weachieve.nl.



Over de auteur
Lisa de Klijn

Als recruitment marketeer binnen WeAchieve ligt mijn specialisme vooral binnen de social advertisement. Het blijven zoeken naar de juiste doelgroep en juiste boodschap en dit continu optimaliseren is waar ik voldoening uit haal. Als de jongste van het team leer ik veel bij van mijn ervaren collega's op het gebied van (recruitment) marketing en behalen we samen dagelijks meer resultaat!

Meer uit onze kennisbank



Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze maandelijkse leesvoer dump. Een nieuwsbrief met updates uit de recruitment branche! Wij delen wekelijks interessant nieuws, gastblogs, recruitmenttrends en podcasts op onze kennisbank.