Het werven en selecteren van de juiste kandidaten is ontzettend belangrijk, maar ook tijdrovend. Veel bedrijven besteden dit dan ook uit aan specialisten, zoals (dure) werving- en selectiebureaus. De kans is helaas groot dat de meeste werving- en selectiebureaus in dezelfde vijver vissen, minder zicht hebben op bepaalde wensen van kandidaten en niet gericht zijn op de langetermijnrelatie. Recruitment marketing is nog relatief nieuw en onbekend, maar enorm effectief. Wij leggen je uit waarom.
Wat doet een recruitment marketingbureau?
Recruitment marketingbureaus schieten de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond. Met de komst van social media en vele online tools voor het bereiken van je doelgroep is dat ook niet gek. Wel zit er nog enorm veel verschil in de dienstverlening van deze bureaus. Zo zijn er bureaus die focussen op social media advertising, jobboard marketing, employer branding en seo-vacatureteksten, maar ook die de focus juist weer leggen op data en wat er achter de schermen gebeurt bij het recruitmentproces. Wat wij belangrijk vinden? Een recruitment marketingbureau moet jouw organisatie in staat stellen potentiële kandidaten te triggeren en te verleiden om te solliciteren.
De voordelen van recruitment marketing
Een doorsnee werving- en selectiebureau werft vaak met anonieme teksten. Je kent ze vast wel: “Voor onze opdrachtgever in Den Bosch zoeken wij ...”. Kandidaten die hier vervolgens op reageren kiezen NIET bewust voor jouw organisatie. Ze worden meestal bij meerdere concurrenten voorgesteld en de hoogste bieder gaat ‘met de winnaar naar huis’.
Oké, we overdrijven misschien een beetje, maar in de praktijk is dit wel vaak het geval. Je betaalt een hoge fee in de hoop dat nieuwe werknemers blijven hangen. Toch heeft dit budget niet bijgedragen aan je employer brand. Krijg je weer een nieuwe vacature, dan begint het proces van voren af aan. Waarom een recruitment marketingbureau wél een goede optie is?
1. Recruitment marketingbureaus werven uit jouw naam
Zodra er een creatieve marketingcampagne wordt gemaakt rondom jouw vacature, gebeurt dit uit de naam van jouw organisatie. Zo’n campagne draagt dus ook bij aan jouw werkgeversmerk, waardoor je dienstverlening geassocieerd wordt met toffe campagnes.
2. Je bereikt latent werkzoekenden
“Goede professionals zitten niet zonder baan”, iets wat vaak wordt gezegd en waar ook enige waarheid in schuilt. De pool actief werkzoekenden beslaat gemiddeld maar 2-5% van de gehele arbeidsmarkt. Toch wordt hier altijd gezocht, terwijl het dus niet de meest interessante pool is voor jou als werkgever. Wist je dat 75% van de werkende mensen openstaat voor een leukere baan of een baan die beter aansluit op hun intrinsieke motivatie? Goede recruitment marketingcampagnes spelen hierop in door latent werkzoekenden te overtuigen van ‘leukere’ opties op de markt.
3. Kandidaten worden persoonlijk aangesproken
Bij recruitment marketing worden ook vacatureteksten op de schop genomen. Doordat je weet welke doelgroep zich op welk platform bevindt, kun je met behulp van persona’s je doelgroep gericht aanspreken. Zo maak je jouw vacatures een stuk persoonlijker. Met hagel schieten is verleden tijd. Vanaf nu doe je het met ijzersterke kogels die doel raken.
4. Je bereik is vele malen groter
Met zoveel verschillende platformen, is het gewoonweg zonde om er geen gebruik van te maken. Dat doen recruitment marketingbureaus dan ook voor jou. De belangrijkste socialmediakanalen zijn LinkedIn, Facebook, Twitter en YouTube, maar ook TikTok, Spotify, Clubhouse en andere influencerplatformen worden veelvuldig ingezet voor het bereiken van nieuw talent. Adverteren hierop is niet per se makkelijker, maar wel relatief goedkoop en goed meetbaar.
5. Werkelijk alles is meetbaar
Vroeger was marketing meer nattevingerwerk: een billboard langs de snelweg of een flyer in de bus is leuk, maar niet bepaald meetbaar. Tegenwoordig kun je alles meten. Deelt een collega jouw vacature op LinkedIn? Dan kun je bijvoorbeeld via een UTM-tag meten hoeveel clicks er op jouw vacaturepagina komen. Schieten wij 20 advertenties de wereld in, dan is het realtime zichtbaar wie waar kijkt, klikt, solliciteert en noem maar op.
6. Campagnes worden geheel op maat gemaakt
‘One size fits all’ is onmogelijk in recruitment marketing. Een echt goede campagne wordt helemaal op maat gemaakt voor jouw organisatie. Om de juiste doelgroep gericht aan te spreken, worden jouw USP’s, informatie van collega’s en de vacature zelf stap voor stap verwerkt tot een campagne die past bij jouw werkgeversmerk en de kandidaat die je zoekt.
7. Kandidaten kiezen bewust voor jouw organisatie
Als werkgever wil je werknemers die bewust voor jouw organisatie kiezen. Ze blijven dan langer hangen en hebben hart voor de zaak. Recruitment marketingbureaus stellen campagnes op die jouw bedrijfscultuur en kernwaarden uitdragen. Sollicitanten kiezen dan ook bewust voor jouw organisatie. Een match made in heaven.
8. Alle content is van jou en altijd opnieuw bruikbaar
Een sterke campagne bestaat uit goede content. Denk aan een toffe vacaturevideo of podcast, een succesvolle landingspagina en een wervende vacaturetekst. Het mooie hiervan? Alles is eigendom van jou en dus altijd (gedeeltelijk) opnieuw te gebruiken als je weer nieuwe kandidaten zoekt.
Wat ons betreft winnen recruitment marketingbureaus het ruimschoots op traditionele werving- en selectiebureaus. Ze zijn creatiever, persoonlijker en meer resultaatgericht. En de kosten? Die vallen reuze mee: je kunt het zo gek maken als je wilt, maar over het algemeen is een sterke marketingcampagne voordeliger dan samenwerken met een werving- en selectiebureau. Meer weten over recruitment marketing en benieuwd wat voor campagnes bij jouw organisatie passen? Let’s achieve more: bel ons op 073 2340 844 of mail via hello@weachieve.nl.
Luister ook onze podcast over Recruitment Marketing: