< Kennisbank

Een JVP (Job Value Proposition) maak je zo!

Veerle de Martelaere 2 december 2022

Een JVP (Job Value Proposition) maak je zo

Eerder schreven we al een artikel over een EVP (Employer Value Proposition), waarin we beschrijven hoe je een EVP maakt en we je een aantal praktische tips geven. In een EVP staat centraal waarom het zo tof is om voor een bedrijf te werken. Een JVP gaat nog een stapje verder. Namelijk: laten zien waarom die ene functie binnen het bedrijf zo gaaf is. 

Je gebruikt een JVP mede als basis voor de vacaturetekst. In een vacaturetekst is het belangrijk om onderscheidend te zijn én aan te sluiten op de wensen van je doelgroep. Het is belangrijk om op zoek te gaan naar de extra’s van jouw bedrijf die toekomstige werknemers overtuigen om te solliciteren. Een belangrijke regel: benoem alleen extra’s en voordelen die je als werkgever ook echt waar kan maken.

Hoe creëer je een JVP voor jouw vacature en met welke meerwaarde kan jij de vacature onderscheidend maken? We leggen het je hieronder in drie praktische stappen uit.

Stap 1: Bepaal je doelgroep

Deze stap bestaat uit twee onderdelen: het vaststellen van je doelgroep en het bekijken van algemene doelgroepdata. 

Bij je zoektocht heb je vooraf bepaalde functie eisen opgesteld. Ben je op zoek naar iemand met een paar jaar ervaring of juist iemand in een senior positie? Je zal zien dat deze doelgroepen grote verschillen tonen. Zo kan een junior het bijvoorbeeld belangrijk vinden om de optie te hebben remote te werken, terwijl voor iemand in een senior positie het belangrijk is dat hij een goede pensioenregeling heeft. Stel dus het profiel, ook wel je persona, vast op basis van de functie eisen. Maak hierbij gebruik van bekende data over de doelgroep. Zorg er dus voor dat de voordelen die je aanhaalt daadwerkelijk van meerwaarde zijn voor je doelgroep.

Naast het verkrijgen van data is het ook belangrijk om het gesprek aan te gaan met de huidige werknemers in deze functie. Wat maakt voor hen deze functie zo leuk? Waarom werken zij bij jou bedrijf en specifiek in deze baan? 

 

Stap 2: Focus op de authenticiteit

Nu je de doelgroep voor je vacature in kaart hebt gebracht, is het zaak om te zorgen dat je JVP authentiek is. Vraag huidige werknemers wat zij authentiek vinden aan het bedrijf, maar bekijk ook vacatures van concurrenten. Wat bieden zij aan en hoe zorg jij er dan voor dat juist deze vacature positief opvalt? Besteed dus juist aandacht aan hetgeen dat jouw vacature onderscheidt van die van concurrenten. Benoem hierbij dus ook vooral de USP’s (Unique Selling Points) van jouw bedrijf.

 

Stap 3: Creëer geloofwaardigheid in de JVP

Zorg ervoor dat je als bedrijf waarmaakt wat je communiceert. Je kan verschillende unieke en positieve punten benoemen in je JVP, maar het belangrijkste is dat deze uitingen ook waarheid zijn. Wanneer dit niet het geval is, zal je toekomstige werknemer dit ervaren als een teleurstelling.

Naast het benoemen van de USP’s van het bedrijf in de vacature, is het een pré wanneer dit ook terug te vinden is op bijvoorbeeld de werkenbij-website. Je kan hier bijvoorbeeld medewerker verhalen delen, leuke mijlpalen en toekomstige werknemers alvast ‘kennis laten maken’ met het huidige team. 

 

Zo, met deze drie stappen heb jij een mooie basis voor jouw JVP te pakken. Wil je graag een keer sparren over jouw JVP vraagstuk of graag een JVP uitwerken met ons? Leuk! Je kan direct contact met ons opnemen via dit contactformulier. Je kan ons ook bellen op 073 2340 84 of mailen naar hello@weachieve.nl.

Wat is een Job Value Proposition, JVP | WeExplain Recruitment Kennisbank



Over de auteur
Veerle de Martelaere

Met een achtergrond in consumentenpsychologie is het mijn drijfveer om mensen te ondersteunen in het maken van de juiste keuze. Ik geloof erin dat je de doelgroep goed moet (leren) kennen om ze te kunnen binden aan jouw bedrijf. En daar help ik graag bij! Als Project Manager zorg ik ervoor dat een campagne van het begin tot het eind perfect verloopt én alles uit de kast getrokken wordt om de juiste kandidaten te vinden.

Meer uit onze kennisbank



Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze maandelijkse leesvoer dump. Een nieuwsbrief met updates uit de recruitment branche! Wij delen wekelijks interessant nieuws, gastblogs, recruitmenttrends en podcasts op onze kennisbank.