< Kennisbank

Employer branding: 3 tips voor een succesvol werkgeversmerk

Stefan Niemer 3 februari 2020

Naarmate de markt voor personeel schaarser wordt, is het als organisatie belangrijk om zoveel mogelijk punten te scoren op alle vlakken die bijdragen aan het aantrekken van nieuw talent. De meeste kandidaten op de arbeidsmarkt hebben een legio aan keuzes. Aan jou als organisatie de taak om op te vallen bij je doelgroep. Dat doe je onder andere met een sterke employer brand, ook wel werkgeversimago genoemd. In dit artikel leggen we je uit wat een werkgeversmerk is, hoe je die van jou versterkt en welke concrete stappen je hiervoor kunt ondernemen.

Wat is een employer brand?

Over employer branding doen veel opvattingen de ronde. Waar de een het vooral ziet als het hebben van een goede social media exposure, beschouwt een ander het als het inzetten van campagnes om personeel te werven. Het is echter veel meer dan dit. Een sterke employer brand draait niet alleen om het aantrekken van nieuw personeel, maar ook om het behouden van je huidige medewerkers.

Bij een succesvolle employer brand gaat het erom een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie te verkrijgen en te behouden bij je (potentiële) medewerkers.

Als organisatie heb je over het algemeen twee verschillende imago’s: een corporate brand en een employer brand. Een corporate brand is de algemene indruk die je achterlaat bij mensen over jouw bedrijf. Een employer brand legt de focus op hoe mensen jou als werkgever zien. Beide hebben invloed op elkaar en kunnen elkaar versterken of verzwakken.

Wel kunnen ze veel verschillen van elkaar, denk bijvoorbeeld aan een zorginstelling dat voor de werving scholieren wil aanspreken en voor communicatie naar clienten de doelgroep van 80+ wil bereiken. Hier zit een grote discrepantie in de communicatie uitingen en de brand die je wil uitstralen.

De voordelen van een goede employer brand

Hoe potentiële kandidaten jou als werkgever zien is ontzettend belangrijk voor het werven van nieuw talent. Heb je een goed werkgeversimago, dan worden vacatures sneller vervuld door kandidaten die graag bij jouw bedrijf willen werken. Een sterk werkgeversimago overruled tegenwoordig een hoog aanbod. Met een goede employer brand ervaar je minder capaciteitsproblemen, waardoor je jouw dienstverlening kunt optimaliseren, minder retentie hebt en het verloop lager is. Wees je wel bewust van het feit dat employer branding geen doel op zich is, maar een middel om kandidaten aan te trekken en te behouden.

3 concrete stappen voor een sterk werkgeversmerk

Hoe beter je in staat bent om aan te tonen wat jou als werkgever interessant maakt, hoe beter je de beste kandidaten uit de markt weet aan te trekken en hoe trotser jouw medewerkers zijn op jou als werkgever. Dat leidt weer tot een gemotiveerd team. Een win-winsituatie dus. Wat kun je nu daadwerkelijk doen voor een sterke employer brand?

1. Practice what you preach: wees een goede werkgever

Uiterlijk is weliswaar belangrijk, maar innerlijk des te meer. Alleen vertellen dat je zo’n goede werkgever bent is niet genoeg. Praatjes vullen immers geen gaatjes. Jouw werknemers moeten overtuigd zijn van jouw werkgeverschap. Zorg er dus voor dat je ook écht een goede werkgever bent voor jouw medewerkers. Houd je het alleen bij grote verhalen, dan kan dit irritatie opwekken bij jouw werknemers en vergroot je de kans op een bad hire.

2. Denk na over jouw bedrijf en je verhaal

Wat maakt jouw bedrijf nu zo speciaal? Jezelf onderscheiden kan tegenwoordig lastig zijn, maar het is goed om te weten waarom jouw huidige werknemers voor jou gekozen hebben en waarom ze nog steeds bij jou werken. Ga met je personeel in gesprek en ontdek wat ze trots maakt en wat ze op feestjes vertellen. Wat maakt jouw bedrijf uniek? Deze informatie vormt het bouwblok van jouw employer brand en is de fundering van al je wervingsacties.

Het is geen geheim dat mensen gelukkig worden als ze bij kunnen dragen aan een groter geheel. Doet jouw backoffice medewerker echt alleen de administratie of is deze medewerker van ongekende waarde voor het stroomlijnen van alle administratieve processen, waardoor jij groeit en meer klanten aantrekt? Erken ieders aandeel in het succes van het bedrijf en motiveer je medewerkers om hier actief aan mee te werken.

3. Bereik je doelgroep met een gerichte boodschap

Je bent een goede werkgever en je werknemers voelen zich onderdeel van een groter geheel. Hier bouwen ze vol passie aan mee. Maar hoe breng je jouw employer brand vervolgens naar buiten? Zonder externe communicatie blijft werven lastig.

Mond-tot-mondreclame regelt zichzelf: tevreden medewerkers delen dit op social media en vertellen over je bedrijf aan familie en vrienden. Het is als een klein vuurtje dat steeds groter wordt. En verder? Het is belangrijk om jouw doelgroep gericht aan te spreken. Dit doe je door persona’s op te stellen die aansluiten op jouw bedrijfscultuur. Je bepaalt op welke kanalen je ze het beste kunt bereiken en op welk moment. In onze blog ‘recruitmentmarketing als wervingsmagneet’ vind je een compleet stappenplan hiervoor.

Een leuk en goed voorbeeld is dat van SodaStream. In de video "Join the Revolution" laten zij op een grappige manier zien dat werken voor SodaStream bijdraagt aan een schonere wereld, dat creativiteit en ontwikkeling belangrijke kernwaarde zijn en je onderdeel uitmaakt van een divers team met veel samenhorigheidsgevoel, dat zij beschouwen als een familie.

[pod1]

Een werkgeversmerk neerzetten is geen eenmalige marketingactie: het is een langetermijnaanpak waarmee je jouw organisatie als geheel laat groeien. Je employer brand staat in lijn met je corporate brand en moet passen bij de normen, waarden en missie van je bedrijf. Wil je professionele ondersteuning voor het versterken van jouw employer brand? WeAchieve bestaat uit echte achievers: we zorgen ervoor dat alle interne en externe communicatie jouw verhaal ademt. Bel ons op 073 2340 844 of mail via hello@weachieve.nl.



Over de auteur
Stefan Niemer

Recruitment kan en moet anders. Goede kandidaten zijn niet per se schaars, ze worden simpelweg niet (juist) bereikt. Door bedrijven te helpen de juiste kandidaten te bereiken, draag ik bij aan onze missie om mensen te koppelen aan een baan waar ze gelukkig van worden.

Meer uit onze kennisbank



Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze maandelijkse leesvoer dump. Een nieuwsbrief met updates uit de recruitment branche! Wij delen wekelijks interessant nieuws, gastblogs, recruitmenttrends en podcasts op onze kennisbank.