Een recruitment funnel is een visueel model dat het proces van werving en selectie van personeel weergeeft. Het begint met het aantrekken van geschikte kandidaten en eindigt met het aannemen van een nieuwe werknemer. De recruitment funnel kan verschillende stappen bevatten, welke we hieronder bespreken. Het doel van een recruitment funnel is om het proces van werving en selectie efficiënter en effectiever te maken, zodat een bedrijf de best mogelijke werknemers kan aannemen op een inzichtelijke manier.
Er zijn verschillende manieren om een recruitment funnel op te zetten, afhankelijk van de behoeften van een bedrijf. Hieronder enkele stappen die je kunt volgen om een recruitment funnel op te zetten:
- Bepaal je doelgroep
Voordat je begint met het werven van kandidaten, is het belangrijk om te bepalen wie je zoekt. Dit kan helpen bij het bepalen van waar je vacatures moet plaatsen en hoe je kandidaten wilt aantrekken.
- Plaats vacatures
Zorg ervoor dat je vacatures plaatst op relevante websites en platforms, zodat je de aandacht trekt van de juiste doelgroep.
- Maak content voor je recruitment marketing strategie
Zonder (online) zichtbaarheid, weet niemand dat jij een vacature open hebt staan. Zorg dat je, als je de doelgroep kent, zichtbaar bent op de juiste platformen met een gepaste recruitment marketing strategie.
- Screen cv's
Na het plaatsen van vacatures en het publiceren van je recruitment marketing campagnes zul je hopelijk aanmeldingen ontvangen. Het is belangrijk om deze te screenen om te bepalen wie geschikt is voor een sollicitatiegesprek.
- Houd sollicitatiegesprekken
Nadat je de geschikte kandidaten hebt geselecteerd, kun je sollicitatiegesprekken houden om meer te weten te komen over de ervaring en vaardigheden van kandidaten.
- Maak een aanbod
Als je de juiste kandidaat hebt gevonden, kun je een aanbod doen om hem/haar aan te nemen.
Het is ook belangrijk om te onthouden dat het opzetten van een recruitment funnel niet alleen betekent dat je vacatures plaatst en kandidaten aanneemt. Het omvat ook het opstellen van duidelijke beleidslijnen en het bepalen van de verantwoordelijkheden van de nieuwe werknemer. Daarnaast bestaat de funnel ook uit het behouden van contact met je kandidaten. Informeer hen op tijd, zodat ze weten waar ze aan toe zijn en niet afhaken.
Over de auteur
WeAchieve
Onze boodschap? Start met werven als een marketeer. Versterk je bedrijfsimago, vergroot het aantal kwalitatief goede kandidaten, verbeter de kwaliteit van je sollicitaties en verkort de tijd die nodig is om vacatures in te vullen.