Hoogconjunctuur is een term die je vast al eens tijdens een les of cursus economie voorbij hebt horen komen. Om schommelingen op de arbeidsmarkt te kunnen begrijpen en in te kunnen schatten, leggen we het nog eens kort voor je uit. Hoogconjunctuur is een periode van sterk economisch herstel of groei. Dit wordt gekenmerkt door een lage werkloosheid, hoge vraag naar producten en diensten en hogere inkomens. Tijdens een hoogconjunctuur zijn bedrijven vaak op zoek naar meer werknemers om aan deze vraag te kunnen voldoen. Het kan ook moeilijker zijn om geschikte werknemers te vinden omdat er een grotere vraag naar arbeid is dan het aanbod.
Om toch geschikte werknemers te werven tijdens een hoogconjunctuur, kunt je het volgende proberen:
- Zorg voor een aantrekkelijk aanbod: bied goede arbeidsvoorwaarden, zoals een competitief salaris en goede secundaire arbeidsvoorwaarden als flexibiliteit en training en ontwikkelingsmogelijkheden.
- Maak gebruik van sociale media: adverteer vacatures op sociale media en maak gebruik van online netwerken om in contact te komen met geschikte kandidaten. Hoe je dit doet lees je hier.
- Bied interne opleidingsmogelijkheden: overweeg het opleiden van huidige medewerkers voor vacatures waarvoor u moeilijk geschikte kandidaten kunt vinden.
- Maak gebruik van refferals: vraag aan tevreden medewerkers of zij iemand kennen die geschikt zou kunnen zijn voor een vacature.
- Maak gebruik van stages en leerbanen: bied stageplaatsen of leerbanen aan om jongeren de kans te geven om ervaring op te doen en eventueel in dienst te treden als ze afstuderen.
- Wees flexibel: overweeg het aanbieden van flexibele werktijden of het mogelijk maken van thuiswerken om aantrekkelijker te zijn voor kandidaten.
Wat je vooral niét moet doen tijdens een wervingsproces in een hoogconjunctuur is het stellen van te hoge eisen. Hoge eisen kunnen kandidaten afstoten, want andere organisaties stellen deze eisen niet. Maak het vooral makkelijker en laagdrempelig voor kandidaten om met je in contact te komen. Vraag geen uitgebreide motivatie en cv, maar probeer dit eens uit te vragen via een telefoongesprek of kopje koffie. Daarnaast dient er ook voldoende tijd te worden besteed aan het wervings- en selectieproces. Kandidaten kunnen het beste worden bereikt als je ze binnen 2 werkdagen na hun sollicitatie al benadert. Dit toont namelijk proactiviteit vanuit jouw kant en geeft de sollicitant het gevoel dat hij of zij serieus wordt genomen. Als je 2 weken op je laat wachten, is de sollicitant jouw organisatie al lang vergeten.
Aan de andere kant bestaat er ook laagconjunctuur. Hoe je het beste kan werven in een laagconjunctuur lees je hier.
Over de auteur
WeAchieve
Onze boodschap? Start met werven als een marketeer. Versterk je bedrijfsimago, vergroot het aantal kwalitatief goede kandidaten, verbeter de kwaliteit van je sollicitaties en verkort de tijd die nodig is om vacatures in te vullen.