< Kennisbank

Hoe werk je aan employer branding?

WeAchieve 10 november 2022

Hoe werk je aan employer branding?

We hebben in een vorige Q&A al behandeld wat employer branding nu precies is. Mocht je die eerst willen lezen, klik dan hier. 

Nu het duidelijk voor je is wat employer branding precies inhoudt, is het wellicht nog interessanter om te weten welke stappen je kunt nemen om je employer branding te verbeteren. Het is hierbij van belang dat je in de juiste stappen denkt. Als je een goed bedrijfsimago wilt uitstralen, dan is het belangrijk dat er ook daadwerkelijk een goede sfeer hangt binnen het bedrijf. Daar kan je dus mee beginnen!

Het is belangrijk om eerst goed in beeld te brengen wat de bedrijfssfeer op dit moment is. Probeer als leidinggevende hier niet alleen zelf over te oordelen, wellicht ervaar je als baas dat er een fijne, gezellige en goede werksfeer hangt maar denken je medewerkers daar anders over. Je kunt hier op verschillende manieren onderzoek naar doen. Praat bijvoorbeeld met je werknemers of houd wellicht zelfs een enquête. Doe dit bijvoorbeeld 1 keer in de 3 maanden. Wel is het belangrijk dat er met die feedback ook daadwerkelijk iets gedaan wordt zodat je structureel werkt aan je interne bedrijfscultuur.

Wanneer de sfeer binnen het bedrijf goed is, dan wil je dit ook graag uitstralen in je employer branding campagne. Welke dingen zijn belangrijk bij het maken van een goede employer branding campagne? 

  • Een cameraman met kwalitatief goede materialen. Deze persoon dient meegenomen te worden in het proces om goed te begrijpen wat de video uit moet stralen.
  • Een team daar-omheen voor het leiden van het project, het bedenken van het script, zorgen dat er mensen zijn die gefilmd kunnen en willen worden, regelen dat er een geschikte locatie is om te filmen, etc.
  • Een marketeer die de employer branding campagne op verschillende kanalen kan adverteren/posten. Ook het a/b testen en het daarbij optimaliseren horen hierbij. Het is belangrijk dat de boodschap getarget wordt op de doelgroep, oftewel op potentiële sollicitanten. Wil je meer weten over doelgroep targeting? Lees dan onze Q&A blog over: Wat is een goede targeting strategie voor recruitment?


Over de auteur
WeAchieve

Onze boodschap? Start met werven als een marketeer. Versterk je bedrijfsimago, vergroot het aantal kwalitatief goede kandidaten, verbeter de kwaliteit van je sollicitaties en verkort de tijd die nodig is om vacatures in te vullen.

Meer uit onze kennisbank



Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze maandelijkse leesvoer dump. Een nieuwsbrief met updates uit de recruitment branche! Wij delen wekelijks interessant nieuws, gastblogs, recruitmenttrends en podcasts op onze kennisbank.