< Kennisbank

Recruiter nodig? Dit zijn de 10 verschillende typen

Stefan Niemer 2 maart 2023

Is recruitment een vak? Wat ons betreft wel; een zeer breed en divers vakgebied zelfs. Veel recruiters zijn op dit moment generalisten, iets wat meer noodzaak is dan vrijwillig. Wil je een recruiter inschakelen? Dan is het handig om de verschillende typen te kennen: er zijn 10 verschillende recruiters met elk een eigen specialisme. Zo weet je precies wanneer je welke recruiter het beste kunt inzetten.

2 verschillende recruiters aan het werk

De 10 verschillende recruiters

1. Corporate recruiter

2. Recruitment business partner

3. Recruitment marketeer

4. Headhunter

5. Intercedent

6. Inhouse recruiter

7. Sourcer

8. HR-recruiter

9. Sales recruiter

10. Bureaurecruiter / recruitment consultant

Corporate recruiter

Een corporate recruiter werft voor de organisatie waar hij/zij werkt. Als onderdeel van de organisatie heeft het aannemen van mensen die passen bij de organisatie dan ook prioriteit. Een corporate recruiter heeft daarom een grote adviesrol: je adviseert, begeleidt en werkt volop samen om de juiste match te creëren. De invulling van deze rol is sterk afhankelijk van de grootte van de organisatie, de schaarsheid op de markt en de aanwezigheid van een sterke employer brand. Je kunt je voorstellen dat er meer nadruk ligt op sourcen bij een klein bedrijf in een schaarse markt, terwijl er meer gefocust wordt op het selectieproces in grotere bedrijven met een goed werkgeversmerk. Simpelweg omdat hier vaak meer sollicitaties binnenkomen (Een corporate recruiter wordt ook wel eens talent acquisition officer genoemd).

Het recruitmentproces is uitgebreid. Dit betekent dat je op elk onderdeel specialisten hebt. Een corporate recruiter is doorgaans goed in elk onderdeel van het proces, maar geen specialist.

Recruitment business partner

Een recruitment business partner werkt vaak bij grote organisaties waar ook meerdere corporate recruiters werken. Hij of zij is strategisch betrokken bij de werving en houdt zich bezig met de grotere vraagstukken en processen op recruitmentgebied. Dit betekent ook dat een RBP vaak leading is over het recruitmentteam en dat hij/zij advies geeft over meer dan alleen de vacature zelf. Je kunt hierbij denken aan retentie, doorgroeimogelijkheden, opleidingen, employer branding en onboarding (Een RBP wordt ook wel eens talent acquisition advisor of partner genoemd).

Recruitment marketeer

Relatief nieuw in de branche en zeer schaars, dat zijn recruitment marketeers. Waar de meeste recruiters een HRM-achtergrond hebben, zijn marketeers vaak breed opgeleid in het verkopen van producten. Een recruitment marketeer is het beste van beide werelden. Een gouden combinatie dus! Het definiëren van je doelgroep, ontdekken wat belangrijk voor ze is en weten hoe je ze optimaal kunt bereiken is vele malen efficiënter dan een random vacature online zetten. In de praktijk zijn recruitment marketeers vooral in dienst bij grotere organisaties, als spil tussen recruitment en marketing, of ze werken als freelancer.

Headhunter

Een headhunter gaat tot het uiterste om de juiste persoon te vinden en over te nemen. Dit type recruiter is daarom vaak actief in een bepaalde branche, waarbij wordt gefocust op management- of C-level-posities. Headhunters houden nauw contact met potentiële kandidaten, zodat ze precies weten wie er kan solliciteren op een openstaande functie. Meestal komt er geen standaard recruitmentproces aan te pas en wordt er ook geen vacaturetekst ingezet.

Heb je een match? Dan ontvangen headhunters meestal een bepaald percentage van het jaarloon als fee. Voor een leuk salaris zijn er dus niet veel plaatsingen nodig. Headhunters werken vaak als zzp’er of voor een executive bureau.

Intercedent

Een intercedent – ook wel 360 recruiter genoemd – is verantwoordelijk voor nieuwe klanten, de bijbehorende administratie en recruitment. Vaak zijn zij werkzaam bij een uitzendbureau. Het aantal intercedenten neemt gestaag af: veel uitzendbureaus merken dat het effectiever is om de verschillende specialismen van een intercedent onder te verdelen in drie functies: accountmanager, medewerker binnendienst en bureaurecruiter.

Inhouse recruiter

Een inhouse recruiter is eigenlijk gewoon een intercedent. Veel productiebedrijven sluiten een inhouse agreement met een uitzendbureau. Het uitzendbureau zit op locatie van de klant en neemt de volledige werving uit handen. Als inhouse recruiter werk je op locatie van de klant voor de klant, maar ben je in dienst van het uitzendbureau. Een inhouse recruiter hoeft geen acquisitie te doen en kan werven uit naam van de klant. De omrekenfactor voor de klant ligt vaak lager, waardoor een uitzendbureau bij grotere behoefte inhouse komt.

Sourcer

Hoewel de naam wat doet denken aan een ‘goochelaar’, is een sourcer toch echt een recruiter. Zoals de naam al doet vermoeden, ‘sourced’ hij of zij potentiële kandidaten uit bepaalde sectoren. Hierbij zijn tools zoals LinkedIn, Indeed, Monsterboard en andere vacatureplatforms onmisbaar. Een sourcer brengt per vacature de gehele markt in kaart in zogeheten Talentpools, en houdt deze nauwgezet bij. Vaak werkt een sourcer met Boolean Strings: een combinatie van trefwoorden en operators (AND, OR, *) om specifieke doelgroepen te triggeren. Is de juiste kandidaat gevonden, dan zet een sourcer deze door naar de recruiter of inhurend manager.

In de praktijk zie je vaak dat recruiters zelf sourcen of dat het sourcen wordt overgelaten aan een junior recruiter. Dat laatste raden we niet aan: sourcen is een vak op zichzelf en dient serieus genomen te worden om een stap voor te zijn op recruitmentgebied.

HR-recruiter

Een HR-recruiter is eigenlijk niet een echte functienaam. Wat we hiermee bedoelen? Iemand die werkzaam is binnen HR, zoals HR-adviseur of HR-medewerker en recruitment er als taak bij heeft gekregen. Dit is vaak vragen om problemen op het moment dat er meerdere vacatures ingevuld moeten worden. Een HR-recruiter heeft veel meer affiniteit met HR en recruitment is simpelweg een ander vakgebied. Heb je op dit moment meerdere vacatures die HR niet krijgt ingevuld, dan is de kans groot dat ook de kosten hoger uitvallen in vergelijking met het inhuren van een recruiter.

Sales recruiter

Een salesrecruiter is geen recruiter die salesfuncties invult, maar iemand die vooral acquisitie pleegt voor nieuwe klanten. De term wordt veel gebruikt door uitzendbureaus. Een andere functienaam kan bijvoorbeeld accountmanager zijn.

Bureau recruiter / Recruitment consultant

Twee termen die in dezelfde categorie thuishoren. Dit type recruiter werkt doorgaans bij een uitzendbureau- of detacheringsbureau om zo meerdere klanten te bedienen. De meesten zijn vrij commercieel ingesteld omdat ze ook vaak verantwoordelijk zijn voor een stuk acquisitie. Doordat deze recruiters niet vanuit het kantoor van de klant werken, is het lastiger om een goede culturele match te maken: ze zijn namelijk geen onderdeel van de organisatie waarvoor ze werven. De medewerkers die ze leveren kunnen op uitzend- of detacheringsbasis worden ‘verhuurd’ aan de klant. Dit proces neemt vaak een accountmanager op zich. Hierna krijgt de klant de mogelijkheid om deze werknemers over te nemen op contract.

Een bureau recruiter of recruitment consultant werkt ook weleens op fee: er wordt dan een bedrag afgesproken per gemaakte match.

Wil je nog meer leren over de werkzaamheden van verschillende recruiters, luister dan ook naar onze Recruitment podcast.

[pod1]

Nu weet je precies wanneer je welke recruiter kunt inzetten. Wil je jouw vacatures vooral effectief en zo snel mogelijk ingevuld hebben? Als echte achievers helpen we je graag! Met behulp van onze recruitment marketing pakketten bereiken we veel kandidaten, verbeteren we de kwaliteit van je sollicitaties en verkorten we de tijd die nodig is om een functie in te vullen. Bel ons op 073 2340 844 of mail via helloweachieve.nl.



Over de auteur
Stefan Niemer

Recruitment kan en moet anders. Goede kandidaten zijn niet per se schaars, ze worden simpelweg niet (juist) bereikt. Door bedrijven te helpen de juiste kandidaten te bereiken, draag ik bij aan onze missie om mensen te koppelen aan een baan waar ze gelukkig van worden.

Meer uit onze kennisbank



Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze maandelijkse leesvoer dump. Een nieuwsbrief met updates uit de recruitment branche! Wij delen wekelijks interessant nieuws, gastblogs, recruitmenttrends en podcasts op onze kennisbank.