< Kennisbank

Recruitment Marketing als wervingsmagneet

Stefan Niemer 20 januari 2020

Kandidaten bepalen tegenwoordig de markt. De strijd om topkandidaten is dan ook hevig, met alleen een vacaturetekst red je het niet meer. Hoe breng je de juiste boodschap op het juiste moment bij de juiste mensen? Met behulp van recruitment marketing dring jij tot je doelgroep door en krijg jij je vacatures ingevuld.
In deze blog vertellen we wat Recruitment Marketing is en hoe je het inzet als wervingsmagneet.

Rode achtergrond_Koffie_Recruitmentmarketing

Wat is recruitment marketing?

Marketing wordt doorgaans ingezet voor het genereren van meer sales. Recruitment marketing daarentegen is ideaal voor het binnenkrijgen van meer sollicitaties. Waar het overhalen van mensen tot het kopen van een product niet bepaald ‘life-changing’ is, is het laten solliciteren van iemand op een nieuwe baan dat wel. Hoe je dat voor elkaar krijgt?

  1. Stel een strategie en tactiek op om je doelgroepen te definiëren
  2. Bepaal op welke on- en offline kanalen jouw doelgroepen zich bevinden.
  3. Kijk goed naar de tone of voice die je wilt hanteren om je doelgroep aan te spreken.
  4. Breng triggers in kaart waarmee je jouw doelgroepen gaat overhalen.

 

De voordelen van recruitment marketing

De tijd dat sollicitanten voor je in de rij stonden is helaas voorbij. Tegenwoordig kun je als werkgever niet meer zonder een goed imago, ook wel employer brand genoemd. Zeker als je de afgelopen jaren weinig hebt gedaan aan marketing en recruitment, is het lastig om bepaalde vacatures zelfstandig ingevuld te krijgen. In ieder geval niet zonder een goedgevulde buidel met geld.


Wist je dat slechts 2 tot 5% van de Nederlandse beroepsbevolking actief op zoek is naar een (nieuwe) baan? Het gezegde ‘Er zwemmen meer vissen in de zee’ gaat hier niet op: samen met alle andere bedrijven vis je in deze kleine vijver. Vaak zonder resultaat.


Met behulp van recruitment marketing bereik je ook de latent zoekende groep (70%) en de 15% die momenteel niet openstaat voor een nieuwe baan. De volle 100% dus! Een bijkomend voordeel hiervan is dat je sollicitaties ontvangt van mensen die zich aangesproken voelen en zich identificeren met jouw kernwaarden. Ze willen écht onderdeel uitmaken van jouw bedrijf. Een ander voordeel is dat je niet meer het hoogste salaris hoeft te bieden om het juiste talent aan te trekken. Tenzij je dat natuurlijk graag wilt.

In welke situaties zet je recruitment marketing in?

1. Groei

Bij grootschalige werving kun je met behulp van recruitment marketing in principe iedereen bereiken. Wanneer het zich terugverdient? Dat is meestal vanaf 5 fte. Het uitwerken van een strategie en het inzetten van kanalen kosten geld. Hierbij maakt het minder verschil of je werft voor 5 fte of voor 20 fte. Dezelfde strategie wordt aangehouden en dezelfde kanalen worden ingezet.

2. Verloop

Het gemiddelde verloop bij bedrijven in Nederland bedraagt 10% per jaar. Heb je meer dan 50 werknemers in dienst? Dan is recruitment marketing zeker interessant: het natuurlijke verloop bij 50 werknemers is namelijk gemiddeld al 5 fte. 

Recruitment marketing inzetten: dat doe je zo

Per vacature brengen we minimaal drie doelgroepen in kaart. Je kunt immers voor veel functies verschillende doelgroepen aanspreken. Een voorbeeld hiervan is een orderpicker: jong en oud, man en vrouw en opgeleid of niet opgeleid kunnen deze functie prima vervullen. 

Met deze informatie stel je verschillende vacatureteksten op en/of maak je vacaturevideo’s. Laat bijvoorbeeld een van je werknemers eens vertellen wat er zo leuk is aan de baan en bespreek de unique selling points van de baan. Verplaats je hierbij in je doelgroep. Door ook de schrijfstijl aan te passen aan je doelgroep, weet je zeker dat je niet te hip bent voor de meer ervaren kandidaten en niet te formeel voor de jongere generatie. 

De recruitment marketing funnel

Recruitment marketing is gewoon marketing. Dat betekent dat spammen niet bepaald een goede eerste indruk achterlaat. Bouw eerst aan je naamsbekendheid en werk toe naar positieve associaties bij jouw merk. Dit doe je met originele campagnes. Is er vertrouwen ontstaan? Dan kun je overgaan tot sales a.k.a. solliciteren.
Per doelgroep zet je drie verschillende campagnes in: brand awareness, consideration en conversion.


1. Brand awareness (naamsbekendheid)

Jouw eerste boodschap is altijd gefocust op naamsbekendheid en merkvertrouwen. Vergeet conversies even en bouw volledig aan je brand awareness. Jouw advertentie moet je doelgroep een positief gevoel geven. Deze campagne draai je gedurende 2 maanden en iedereen die interesse toont (klik, bekijken van je video, etc) loods je door naar de volgende fase.


2. Consideration (overweging om bij jou te werken)

Deze tweede campagne draait voor iedereen die interesse heeft getoond. Dit wordt ook wel een retargeting campagne genoemd. Bij deze nieuwe campagne draait het volledig om verbeelding: je kiest je boodschap bewust zo dat je doelgroep zich onbewust al voorstelt hoe werken bij jouw bedrijf zou zijn. De drempel die ze normaal gesproken hebben om de baanmogelijkheden bij jouw bedrijf te onderzoeken? Die neem je psychologisch gezien weg. 


3. Conversion (nieuwe collega’s verwelkomen)

Je hebt jezelf tijdens eerdere campagnes al van je beste kant laten zien. Iedereen die nog niet gesolliciteerd heeft neem je mee in deze fase. Nu is het tijd om daadwerkelijk het juiste talent binnen te hengelen. Per doelgroep stel je een gerichte vacaturetekst op, waarbij je focust op taalgebruik, schaarste (laatste kans, plekken) , tone of voice en beeldmateriaal dat past bij je doelgroep. En of je doelgroep daar op reageert: sollicitanten staan weer voor je in de rij!
 

Voorbeeld campagne inzet:

Let’s get serious: wat kost een recruitment marketing campagne?
Elke recruitment marketing campagne wordt op maat gemaakt. De grootte van je doelgroep, het aantal doelgroepen, het aantal kanalen en de hoeveelheid fte’s bepalen hoe duur een recruitment marketing campagne is. Er wordt content gecreëerd voor de drie campagnes, waarbij negen verschillende advertenties worden gemaakt. 

Ook bepalen de ingezette kanalen de prijs. Veelgebruikte online kanalen zijn LinkedIn, Instagram, Snapchat, Google Ads, Spotify podcast, TikTok, Facebook, YouTube, Pinterest, Google Display Ads en Jobboards, zoals Indeed of Monsterboard. Offline kanalen, zoals kranten, flyers, vakbladen en beurzen, worden vaak geheel op maat ingezet. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een chauffeurscafé als je vrachtwagenchauffeurs zoekt. 

Wist je dat het aannemen van een nieuwe werknemer in Nederland gemiddeld € 4.728,- kost? (Bron: intelligence-group)

Zet je recruitment marketing in, dan geniet je van schaalvoordeel en verlaag je bovenstaand bedrag aanzienlijk.

Start met werven als een marketeer: versterk je bedrijfsimago, vergroot het aantal kandidaten, verbeter de kwaliteit van je sollicitaties en verkort de tijd die nodig is om vacatures te vullen. Neem jij het heft in eigen handen, of laat je het liever over aan een Achiever? Bel ons op 073 2340 844 of mail via hello@weachieve.nl. Samen zetten we recruitment marketing in als wervingsmagneet.

Wil je eerst nog meer weten over Recruitment Marketing, vergeet niet onze podcast te bekijken of luisteren:

Spotify:

YouTube:



Over de auteur
Stefan Niemer

Recruitment kan en moet anders. Goede kandidaten zijn niet per se schaars, ze worden simpelweg niet (juist) bereikt. Door bedrijven te helpen de juiste kandidaten te bereiken, draag ik bij aan onze missie om mensen te koppelen aan een baan waar ze gelukkig van worden.

Meer uit onze kennisbank



Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze maandelijkse leesvoer dump. Een nieuwsbrief met updates uit de recruitment branche! Wij delen wekelijks interessant nieuws, gastblogs, recruitmenttrends en podcasts op onze kennisbank.