< Kennisbank

Voor en nadelen van “No Cure No Pay” in recruitment

WeAchieve 3 november 2022

Voor en nadelen van “No Cure No Pay” in recruitment

Veel recruitmentbureaus werken op basis van “No Cure, No Pay”. Met andere woorden, zolang je de vacature niet invult hoef je niet te betalen. Zonder risico’s toch?

Laten wij “No Cure, No Pay” eens onder de loep nemen voor je. Het heeft namelijk zowel voor als nadelen.

Voordelen

  • Geen betaling bij geen resultaat.
  • Indien je vacature zelf invult hoef je niets te betalen.
  • Kans op snel resultaat.
  • Meerdere bureaus die aan het werk voor je zijn.


Nadelen

  • Bureau werft voor meerdere bureaus en de hoogste bieder krijgt de kandidaat.
  • Werving & Selectie fee’s zijn enorm hoog.
  • Kandidaat wordt vaak geplaatst bij hoogste bieder en kiest niet voor het bedrijf dat bij hem of haar past.
  • Kandidaat houdt relatie met recruiter en kan zomaar weer weggetrokken worden.
  • Je hebt de kandidaat al gesproken via je eigen kanalen, maar krijgt toch een factuur.


Een werkgever zet de opdracht vaak bij meerdere bureaus uit. Er zitten toch geen risico’s aan. Dit betekent dat voor bijna elke opdracht die één van de bureaus mag invullen, meerdere bureaus voor niets gewerkt hebben. Maar wie betaalt de kosten van alle bureaus die niets verdiend hebben aan de opdracht?

Elke keer dat het bureau veel werk verzet en uiteindelijk niemand plaats (wat vaak gebeurt wanneer een andere bureau ze te snel af was) zijn er veel kosten gemaakt aan manuren, zoekuren, gesprekken en voorstellen.

Deze worden zwart/wit gesteld doorberekend aan de volgende klant waar ze wel een plaatsing mogen doen. Werving & Selectie fee’s lopen namelijk enorm op en bedragen van €10.000 tot €20.000 zijn niet vreemd. Iemand moet alle gemaakte kosten uiteindelijk betalen.



Over de auteur
WeAchieve

Onze boodschap? Start met werven als een marketeer. Versterk je bedrijfsimago, vergroot het aantal kwalitatief goede kandidaten, verbeter de kwaliteit van je sollicitaties en verkort de tijd die nodig is om vacatures in te vullen.

Meer uit onze kennisbank



Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze maandelijkse leesvoer dump. Een nieuwsbrief met updates uit de recruitment branche! Wij delen wekelijks interessant nieuws, gastblogs, recruitmenttrends en podcasts op onze kennisbank.