< Kennisbank

Waarom elke organisatie een werken-bij site nodig heeft

Lisa de Klijn 22 juli 2021


Waarom elke organisatie een werken-bij site nodig heeft

Je hebt ‘m vast wel eens bij andere organisaties of zelfs concurrenten gezien: een werken-bij site. Waarom zou je investeren in een werken-bij site als je openstaande vacatures ook gewoon op je bedrijfswebsite kan laten zien? Het antwoord is simpel: meer sollicitanten. In deze blog vertellen we je waarom elke organisatie een werken-bij site nodig heeft.


Wat is een werken-bij site?

Een werken-bij site is een website of pagina waarop het werven van potentiële sollicitanten centraal staat. Zo’n site is helemaal gericht op de instroom van nieuw talent. Met maar één doel voor ogen: sollicitaties. Met een werken-bij site heb je alle ruimte en volop mogelijkheden om potentiële kandidaten te overtuigen van jouw charme. Deze ruimte heb je vaak niet op je bedrijfswebsite, waarop je meer nadruk legt op je diensten en producten voor klanten. Wat zijn nu de voordelen van zo’n werken-bij site?

 

1. Focus op employer branding

Je reguliere website staat hoogstwaarschijnlijk in het teken van je dienstverlening of product. Over het algemeen spreek je hier een andere doelgroep aan dan voor je vacatures (potentiele werknemers). Daarom kun je met een werkenbij website de focus leggen op één doelgroep zodat je met scherp schiet. Op de huidige arbeidsmarkt is het namelijk niet meer voldoende om alleen de functie te omschrijven. Kandidaten willen juist weten waarom ze voor jouw organisatie moeten kiezen. Hier is een werken-bij site ideaal voor. Met jouw employer brand laat je zien op welke punten jouw organisatie anders is dan andere organisaties én het creëert een imago voor (potentiële) medewerkers. Op je werken-bij site wil je laten weten hoe het is om bij jou te werken. 

 

2. Volop ruimte voor waardevolle content

Hoewel tekst belangrijk is, is er niets zo duidelijk als het juiste beeld. Een werken-bij site is perfect voor het tonen van beeldmateriaal. Juist dit beeldmateriaal geeft nieuw talent een nog beter beeld van jouw organisatie. Dit doe je bijvoorbeeld aan de hand van foto’s, vacaturevideo’s of zelfs een vacaturepodcast. Je hebt vast wel enthousiaste medewerkers in dienst die graag vertellen waarom ze bij jou werken. Ook kun je jouw werkomgeving in beeld brengen, zodat kandidaten zien waar zij komen te werken. Hiervoor kun je bijvoorbeeld gebruik maken van 360 afbeeldingen, waarin je de werkomgeving in kaart brengt. Of een speedrone die door de gehele locatie vliegt en zo een algemene indruk geeft. In de voorbeelden hieronder zie je hoe we voor Barbas Bellfires voor de algemene bedrijfspagina een drone tour hebben gemaakt en voor Civilion met een timelapse een van de projecten hebben uitgelicht. 

Drone tour (Barbas Bellfires):

[pod3]

Project overzicht (Civilion)

[pod4]

 

3. Meer overzicht

Er is niets zo vervelend als moeten zoeken op een website naar informatie. Daarom is een werken-bij site zo makkelijk: je krijgt in één oogopslag informatie te zien die voor jou als kandidaat relevant is. Potentieel talent wordt niet langer afgeleid door producten of diensten, maar kunnen zich volledig inlezen over jouw organisatie. Jij bepaalt zelf hoeveel informatie je deelt en hoe je dit het beste sorteert. Door bijvoorbeeld aparte secties te maken voor ervaringsverhalen, blogs en vacatures, creëer je nog meer overzicht en gebruiksgemak.

Ook voor je eigen data is een 'werkenbij' website cruciaal. Je maakt namelijk onderscheid tussen werkzoekende en klanten en dit is dus beter terug te herleiden in bijvoorbeeld Google Analytics of Hotjar.

 

4. Een hogere conversie

Het doel van een werken-bij site is natuurlijk meer sollicitaties. De focus van zo’n website ligt altijd op conversie. Natuurlijk zijn een mooi design en een goede huisstijl belangrijk, maar conversie staat op nummer één. Een bijkomend voordeel is dat de vacatures van een werken-bij site veel makkelijker te indexeren is door zoekmachines dan de vacatures op een bedrijfswebsite.

Daarnaast zorgt een specialisitische recruitment websitebouwer ervoor dat jouw website aansluit op de arbeidsmarktdata die bekend is van jouw doelgroep. Zoek je bijvoorbeeld artsen en hoger opgeleid medici, dan moet jouw website veel meer informatie verschaffen, dmv podcasts en interviews die ingaan op de autonomie en behandelplannen binnen jouw organisatie. Ben je op zoek naar monteurs, dan zijn deze veel meer gebaat bij een korte vacaturevideo die iets verteld over de arbeidsvoorwaarden en culturele aspecten. Zo kan de format van jou website enorm verschillen en bestaat er geen one-fits-all vacatureplatform.

Heb je de juiste balans gevonden tussen conversie en employer branding? Dan heb je een werken-bij site die naadloos aansluit op jouw organisatie én het potentiële kandidaten nog makkelijker maakt om te solliciteren.

 

5. Meer kwalitatieve sollicitanten

Hoe meer sollicitaties, hoe beter, is vaak het motto. Toch besteed je jouw tijd nuttiger als hier ook echt kwalitatieve sollicitaties tussen zitten. Dat is het geval bij een werken-bij site. Juist doordat je dieper ingaat op jouw organisatie, de mensen die er werken en de sfeer die er hangt, trigger je de lezer meer. Het kan ook een omgekeerd effect hebben: de lezer matcht niet met jouw organisatie. Geen probleem: je bespaart tijd en geld als kandidaten voor hun sollicitatie al inzien dat ze niet bij jouw organisatie passen. Met een werken-bij site zal je uiteindelijk meer sollicitaties krijgen van mensen die bewust voor jouw organisatie kiezen.

 

6. Een betere vindbaarheid van je vacatures

Zoals hierboven al vermeld, wordt een werken-bij site beter geïndexeerd door zoekmachines, zoals Google. Dit komt doordat een bedrijfswebsite ontzettend veel informatie bevat en het voor zoekmachines lastig is om te bepalen wat wel of niet hoort bij werving & selectie. Een werken-bij site is enkel en alleen gericht op werken bij jouw organisatie. Hierdoor scoor je sneller hoger in zoekmachines, waardoor je voor meer zoekenden zichtbaar wordt. Toch is enkel investeren in een werken-bij site niet voldoende om daadwerkelijk goed gevonden te worden in zoekmachines. Benieuwd wat je nog meer kunt doen om hoger in de zoekresultaten te komen? Je leest het hier.

Wil je nog meer informatie over goede werkenbij websites, luister dan vooral even onze podcast:

[pod1]

[pod2]

Wij zijn er heilig van overtuigd dat een werken-bij site zorgt voor meer en betere sollicitanten. Wil jij ook een eigen werken-bij site voor jouw organisatie? We helpen je graag met het opzetten van jouw eigen site. Samen ontwikkelen we een unieke en vooral converterende recruitmentsite waarop potentieel talent voor hun gevoel maar één ding kan: solliciteren. Meer weten? Plan een gratis websitecheck in via 073 2340 844 of hello@weachieve.nl.



Over de auteur
Lisa de Klijn

Als recruitment marketeer binnen WeAchieve ligt mijn specialisme vooral binnen de social advertisement. Het blijven zoeken naar de juiste doelgroep en juiste boodschap, totdat sollicitanten weer massaal in de rij staan is waar ik voldoening uit haal. Als de jongste van het team leer ik veel bij van mijn ervaren collega's op het gebied van (recruitment) marketing en behalen we dagelijks meer resultaat!

Meer uit onze kennisbank



Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze maandelijkse leesvoer dump. Een nieuwsbrief met updates uit de recruitment branche! Wij delen wekelijks interessant nieuws, gastblogs, recruitmenttrends en podcasts op onze kennisbank.