< Kennisbank

Wat is arbeidsmarktcommunicatie? (AMC)

WeAchieve 31 december 2022

Arbeidsmarktcommunicatie is de communicatie die plaatsvindt tussen werkgevers en werkzoekenden op de arbeidsmarkt. Het omvat activiteiten zoals het plaatsen van vacatures, werving en indienstneming. Arbeidsmarktcommunicatie is een belangrijk onderdeel van het proces om werkzoekenden te koppelen aan geschikte arbeidsmogelijkheden. Het kan werkgevers ook helpen toptalent aan te trekken en te behouden door hun bedrijfscultuur, voordelen en doorgroeimogelijkheden te promoten. Dit noemen we employer branding. Arbeidsmarktcommunicatie kan plaatsvinden via verschillende kanalen, zoals vacaturesites, carrièrebeurzen, sociale media en bedrijfswebsites.

Er zijn verschillende manieren om aan je arbeidsmarktcommunicatie te werken. 

  1. Maak duidelijke en professionele vacatureteksten. Zorg ervoor dat je vacatureteksten duidelijk en professioneel zijn en dat ze de belangrijkste taken en verantwoordelijkheden van de rol weergeven, maar ook zeker de arbeidsvoorwaarden.
  2. Maak gebruik van sociale media. Sociale media kunnen een effectief middel zijn om vacatures te delen en om te communiceren met potentiële werknemers.
  3. Zorg voor een professionele en conversiegerichte website en/of vacaturepagina. Een professionele website of pagina waarop potentiële werknemers in een oogopslag meer over je bedrijf en beschikbare vacatures kunnen lezen en ook makkelijk kunnen solliciteren, dat is pas effectief.
  4. Maak gebruik van beurzen en netwerkbijeenkomsten. Dit soort bijeenkomsten kunnen een goede manier zijn om in contact te komen met potentiële werknemers en om te laten zien wat je bedrijf te bieden heeft.
  5. Zorg voor goede arbeidsvoorwaarden. Aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden zoals goede salarissen, secundaire arbeidsvoorwaarden en doorgroeimogelijkheden kunnen helpen om de beste kandidaten aan te trekken.
  6. Zorg voor goede interne communicatie. Dit is belangrijk om ervoor te zorgen dat je werknemers zich gewaardeerd voelen en dat ze weten wat er binnen het bedrijf gebeurt. Dit kan ook helpen om de productiviteit te verhogen en om het verloop te verminderen.

Wat niet te doen in je arbeidsmarktcommunicatie 

Ook zijn er dingen die je zeker moet vermijden. Hoe goed je jezelf ook wilt profileren, gebruik geen onvolledige of misleidende teksten in je vacature. Dit kan leiden tot teleurstelling bij de kandidaten en kan ook je bedrijfsreputatie schaden. Stel daarnaast ook niet té hoge eisen aan een kandidaat. Moet een junior echt 5 jaar werkervaring hebben? Vaak is het antwoord ‘nee’. Houd rekening met de specifieke vaardigheden en ervaring die nodig zijn voor de rol, maar stel niet te hoge eisen. Reageer ook op tijd op sollicitaties en niet pas na 3 weken. Dan zijn kandidaten de interesse al lang verloren. Ook vinden wij dat het benoemen van salaris echt essentieel is. We bedoelen dan niet het benoemen van een ‘marktconform salaris’, maar echt een salarisrange waarin de nieuwe werknemer binnen gaat vallen. Dit biedt transparantie en zo weet de kandidaat waar hij/zij aan toe is. 

Wijs ook altijd netjes je sollicitanten af, het nooit meer iets laten weten op een sollicitatie is helaas een veelvoorkomend fenoneem dat je als organisatie altijd in kwaad daglicht zet.

 

Wat is arbeidsmarktcommunicatie, AMC | WeExplain Recruitment Kennisbank



Over de auteur
WeAchieve

Onze boodschap? Start met werven als een marketeer. Versterk je bedrijfsimago, vergroot het aantal kwalitatief goede kandidaten, verbeter de kwaliteit van je sollicitaties en verkort de tijd die nodig is om vacatures in te vullen.

Meer uit onze kennisbank



Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze maandelijkse leesvoer dump. Een nieuwsbrief met updates uit de recruitment branche! Wij delen wekelijks interessant nieuws, gastblogs, recruitmenttrends en podcasts op onze kennisbank.