Wat is een EVP? En nog belangrijker: waarvoor gebruik je een EVP?
Employer Value Proposition, ook wel de basis van het employer brand van jouw organisatie. Waarom zou je er als bedrijf voor kiezen om een EVP te creëren en wat voegt het toe? Je maakt een EVP om de beloftes richting je huidige en toekomstige werknemers inzichtelijk te maken. Je benoemt hierin bijvoorbeeld de onderscheidende waarden van jouw bedrijf en laat hiermee zien welke meerwaarde je te bieden hebt aan je (toekomstige) medewerkers. Zeker in deze tijden, waarin we een ongekende schaarste kennen op de arbeidsmarkt, is het belangrijk om je als bedrijf te profileren.
Het leren kennen van je doelgroep is key bij het creëren van een EVP. Het is daarom de kunst om een EVP te ontwerpen waarmee alle werknemers zich kunnen identificeren. Zeker binnen grotere bedrijven zie je vaak verschillende doelgroepen. Hoe pak je het creëren van een EVP aan? We leggen je het hieronder uit!
Je doelgroepen in kaart brengen
Zijn er verschillende doelgroepen binnen je bedrijf en waar staan zij voor? Wanneer er meerdere doelgroepen zijn, betekent dat ook dat je meerdere EVP’s ontwikkelt.
Onze ervaring? Medewerkers zijn de basis van het bedrijf én van de EVP. Ga dus het gesprek aan met medewerkers en neem hier de tijd voor. Interview verschillende medewerkers binnen de organisatie. Wat zijn hun drijfveren? Op welke manier vinden zij het bedrijf onderscheidend vergeleken met concurrenten? En wellicht de allerbelangrijkste vraag: waarom werken zij bij jouw bedrijf?
Invulling EVP
Nadat de doelgroep in kaart is gebracht, geef je verdere invulling aan de EVP. Vaak worden hiervoor een aantal pijlers gebruikt die als basis fungeren hiervoor.
Hieronder lichten we de pijlers kort toe:
- Compensatie
Denk hierbij aan het salaris en eventuele bonussen.
- Arbeidsvoorwaarden
Hoeveel vrije dagen krijgen medewerkers? Is er flexibiliteit omtrent vakanties en wordt hun pensioen geregeld?
- Carrièreperspectieven
Hoe kunnen werknemers binnen jouw bedrijf zich verder ontwikkelen? Hebben zij toegang tot online trainingen of coaching? Ook ontwikkeling en het maken van promotie horen hierbij.
- Werkomgeving
Is de werk-privébalans goed en ervaren werknemers dit ook zo? Is er voldoende uitdaging, ruimte voor autonomie en erkenning?
- Cultuur
Wat voor sfeer heerst er binnen jullie bedrijf? Hierbij horen ook de missie, visie en kernwaarden.
De inhoud van bovenstaande pijlers verschilt vaak per doelgroep. De uitdaging is dan ook om te zorgen voor het juist formuleren hiervan, wat zorgt voor duidelijkheid voor (nieuwe) medewerkers. Medewerkers halen voldoening en motivatie hieruit en tegelijkertijd betrekt het bedrijf hiermee gemotiveerde en betrokken medewerkers nog meer bij de kern van het bedrijf.
Een EVP gaat natuurlijk niet om een opsomming van de bovengenoemde pijlers, maar ook om het gevoel wat je als bedrijf uitstraalt. Wie ben je nou echt als werkgever en wat is het onderscheidende vermogen?
Ieder bedrijf heeft een onderscheidend vermogen, de kunst is om dit pakkend te verwoorden.
EVP: van concept tot tastbaar product
Het einddoel is natuurlijk om de opgehaalde kennis te bundelen tot de EVP. Daarnaast is het goed om de EVP te toetsen bij de doelgroep(en). Herkennen zij de speerpunten? Zijn er punten die nog scherper kunnen? Wanneer je dit hebt afgestemd, verwerk je de informatie tot een concreet, tastbaar EVP. Dit kan op verschillende manieren. Als je ons een beetje kent, dan weet je dat wij staan voor het feit dat het essentieel is om jouw EVP, vacature of bedrijfsverhaal beeldend te maken. Meteen een tip van ons dus: maak je EVP zo beeldend mogelijk. Bepaal de belangrijkste speerpunten uit je EVP en omschrijf dit zo kort mogelijk. Geef het visuele aspect minstens zoveel aandacht.
De eerste stap in het maken van een EVP is gezet! Benieuwd hoe wij jouw vraagstuk zouden aanpakken, of wil je samen met ons een EVP uitwerken? Wij sparren graag met je over de mogelijkheden. Je kan direct contact met ons opnemen via dit contactformulier. Je kan ons ook bellen op 073 2340 84 of mailen naar hello@weachieve.nl.