< Kennisbank

Wat is een flexwerker?

WeAchieve 31 december 2022

Flexwerken, tegenwoordig is het een heel normaal ding. De betekenis van een flexwerker zit ‘m eigenlijk al in de naam, het betreft namelijk iemand die flexibel werkt. Flexwerken betekent normaalgesproken niet dat werknemers zomaar zelf even mogen beslissen wanneer ze komen werken, maar het is wel een vorm van arbeid waarbij werknemers niet aan een vast arbeidscontract vast zitten.

Welke vormen van flexwerken zijn er?

Werknemers kunnen op basis van verschillende arbeidscontracten flexwerken. We benoemen er een aantal:

  1. Freelancer - Een freelancer huur je in voor een opdracht of project. Als dit is afgerond, verlaat de freelancer jouw organisatie weer.
  2. Uitzendkracht - Een uitzendkracht is niet bij jou in dienst, maar bij het uitzendbureau. Deze voert een tijdelijke taak uit. Wanneer de taak is voltooid, gaat de uitzendkracht naar een ander bedrijf.
  3. Nulurencontract / oproepkracht - Iemand met dit contract is wel bij jouw organisatie in dienst, maar werkt geen vast aantal uren. Jij mag deze persoon oproepen wanneer er werk beschikbaar is.
  4. Gedetacheerde - Een gedetacheerde staat ook niet bij jou op de loonlijst, maar deze persoon heeft wel een vaste of tijdelijke arbeidsovereenkomst. De contractduur staat dus vast en de gedetacheerde vertrekt niet als de taak of het project is afgelopen, maar wanneer het contract eindigt.

Wat zijn de voordelen van het werken met flexwerkers?

Iedere vorm van flexwerken heeft zijn eigen voordelen, maar in het algemeen kunnen er een paar worden toegelicht. Als eerste kan je zelf bepalen hoelang je met iemand wilt samenwerken. Soms dien je hier vooraf al over na te denken en soms kan je gewoon stoppen met het oproepen van een persoon. Daarnaast kan je tijdelijk kennis binnenhalen in jouw organisatie en hiervan profiteren.

Wat zijn de nadelen van het werken met flexwerkers?

Een groot nadeel is dat je niet altijd op een persoon kan bouwen. Je weet vantevoren al dat deze persoon jouw organisatie weer gaat verlaten, of dat deze persoon wellicht vertrekt bij jou als er iets interessants voorbij komt. Hierdoor zou de binding met het bedrijf lager kunnen zijn. 



Over de auteur
WeAchieve

Onze boodschap? Start met werven als een marketeer. Versterk je bedrijfsimago, vergroot het aantal kwalitatief goede kandidaten, verbeter de kwaliteit van je sollicitaties en verkort de tijd die nodig is om vacatures in te vullen.

Meer uit onze kennisbank



Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze maandelijkse leesvoer dump. Een nieuwsbrief met updates uit de recruitment branche! Wij delen wekelijks interessant nieuws, gastblogs, recruitmenttrends en podcasts op onze kennisbank.