< Kennisbank

Wat is een goede targeting strategie voor recruitment?

WeAchieve 10 november 2022

Wat is een goede targeting strategie voor recruitment?

Het moment dat je je vacatures wilt gaan adverteren op social media kanalen is budgetmanagement belangrijk. Je wilt natuurlijk dat dit soort kanalen het advertentiebudget zo efficiënt mogelijk uitgeven. Maar hoe kan je hiervoor zorgen? Dat kan door gebruik te maken van doelgerichte targeting. Dit houdt in dat je de advertentie zo instelt dat ze alleen aan een specifieke doelgroep getoond worden. Bijvoorbeeld: een beveiligingsbedrijf zoekt beveiligers voor een evenement in Eindhoven, je wilt dan het liefst dat de doelgroep die de advertentie ziet woont rondom Eindhoven omdat hun het meest geïnteresseerd zullen zijn de in die vacature. Je kunt dan bijvoorbeeld instellen: Ik wil dat mijn doelgroep binnen een straal van 30 kilometer van Eindhoven woont. Dit is uiteraard een simpel voorbeeld, maar je kunt dit nog complexer maken. Zo kan je tegenwoordig ook targetten op welke functies mensen in het verleden hebben gehad, welke studies ze hebben gedaan en zelfs op welke interesses of hobbys ze hebben. 

Het hangt er wel vanaf welk platform je gebruikt, omdat elk platform zijn eigen targeting opties en beperkingen heeft. Zo waakt facebook bijvoorbeeld wel voor discriminatie op basis van eigenschappen en leeftijd. Zodra je daar een werkgelegenheids campagne start, vallen heel veel targeting opties weg omdat ze onrechtmatige discriminatie zoveel mogelijk willen uitsluiten. 

Je zult niet vanaf het begin exact weten welke targeting opties je het beste kunt kiezen, om de meeste sollicitanten binnen te halen. Zo’n strategie ga je stap voor stap optimaliseren. Dit houdt in dat je op het begin een goede inschatting probeert te maken welke targeting opties aansluiten bij de doelgroep die jij zoekt voor je vacatures. A/B testen hierin is belangrijk, dit betekent dat je meerdere targeting opties uitprobeert en uiteindelijk kunt zien welke het beste werken. Hoe meer je hierin test, hoe beter je je advertenties kunt optimaliseren, hoe betere resultaten je zult behalen!



Over de auteur
WeAchieve

Onze boodschap? Start met werven als een marketeer. Versterk je bedrijfsimago, vergroot het aantal kwalitatief goede kandidaten, verbeter de kwaliteit van je sollicitaties en verkort de tijd die nodig is om vacatures in te vullen.

Meer uit onze kennisbank



Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze maandelijkse leesvoer dump. Een nieuwsbrief met updates uit de recruitment branche! Wij delen wekelijks interessant nieuws, gastblogs, recruitmenttrends en podcasts op onze kennisbank.