Een jobboard is een bord, pagina of website waarop vacatures worden gepubliceerd. Een vacaturebord is dus misschien een concretere benaming.
Waarschijnlijk heb je zelf wel eens gebruik gemaakt van zo een vacaturebank. Bekende voorbeelden zijn Indeed, LinkedIn, de Nationale Vacaturebank of Monsterboard. Hierop kan ieder bedrijf zijn vacatures plaatsen en kunnen werkzoekenden filteren op locatie, functie of bepaald aantal uren, noem het maar op! Ook zijn er een aantal ‘gespecialiseerde’ jobboards. Zo kunnen er op Den Bosch Werkt alleen maar vacatures worden geplaatst van bedrijven uit Den Bosch.
Sinds dat jobboards ook online bestaan, is het voor werkgevers een erg goede tool om met vacatures online zichtbaar zijn. Zo kan iedereen, van over de hele wereld of vanuit heel Nederland, makkelijk jouw vacature zien. Je bent dan niet alleen gelimiteerd aan je netwerk. Daarnaast kun je op sommige jobboards ook door cv’s zoeken, welke sollicitanten uploaden als ze opzoek zijn naar een nieuwe baan. Zo kan je dus zelf actief opzoeken gaan naar nieuwe medewerkers via job boards!
Waar op te letten bij gebruik van een jobboard?
Er zijn duizenden jobboards en veel niche jobboards. Wat alleen veel werkgevers niet weten is dat niet alle jobboards goed bezocht worden. Een jobboards kan gemaakt worden in een dag, maar dit betekent ook dat de jobboards nog niet goed vindbaar is. Het is dus enorm zonde van je budget als je het investeerd in een jobboards waar geen enkele werkzoekende zich bevind. Onze tip is om zelf te Googlen naar de functie die je wilt vervullen en te kijken welke jobboards bovenaan in Google verschijnt. Op deze jobboard wil jij ook adverteren. Niemand gaat namelijk op de derde pagina van Google zoeken. Verder kunnen jobboards erg duur zijn, maar heb je ook gratis varianten. Let goed op, want een jobboards mag niet meer dan €10,- per dag kosten om je vacature gesponsoord te hebben. Wij zullen altijd adviseren om gratis te beginnen en te kijken wat daar uit komt.
Het nadeel van Jobboards?
Het nadeel van een jobboard kan zijn dat alleen actief werkzoekende hier op actief zijn. Mensen die wel open staan voor iets leuker en nu een goede functie bekleden kijken over het algemeen niet actief op jobboards maar moeten hier tegenaanlopen. Als je deze mensen wilt bereiken is Recruitment Marketing een goede optie.
Over de auteur
WeAchieve
Onze boodschap? Start met werven als een marketeer. Versterk je bedrijfsimago, vergroot het aantal kwalitatief goede kandidaten, verbeter de kwaliteit van je sollicitaties en verkort de tijd die nodig is om vacatures in te vullen.