< Kennisbank

Wat is een passief werkzoekende?

WeAchieve 10 november 2022

Wat is een passief werkzoekende?

Een passief werkzoekende is een persoon die niet actief bezig is met het zoeken naar een nieuwe baan, maar eventueel wel open staat voor iets nieuws. Een passief werkzoekende wordt ook wel een latent werkzoekende genoemd.

In tegenstelling tot actief werkzoekenden zijn passief werkzoekenden niet zelf job boards of vacatureplatformen aan het afzoeken naar een passende vacature. Met de juiste benadering wek je bij een passief werkzoekende de interesse naar jouw functie, een interesse waarvan de passief werkzoekende misschien niet eens wist dat hij of zij die had. Je zou misschien denken dat passief werkzoekenden niet de moeite waard zijn om te targeten, want veel werkenden zitten goed op hun plek toch? Fout! Van huidige beroepsbevolking is zo’n 75% latent op zoek naar een (nieuwe) baan. Om deze reden bestaat er nog veel ongebruikte potentie onder deze groep.

 

Hoe kan je een passief werkzoekende het beste benaderen?

Met alleen het schrijven van een vacaturetekst zal je de passief werkzoekende niet bereiken en aanspreken. Om latent werkzoekenden effectief te bereiken is het inzetten van recruitment marketing tegenwoordig niet meer te ontkomen. Het is allereerst belangrijk dat je met jouw content of boodschap, waar we zo op terugkomen, zichtbaar bent onder je doelgroep. Door online marketing of online advertising in te zetten ben je tegenwoordig binnen no-time zichtbaar bij je doelgroep. Het is dan wel goed om te weten waar je doelgroep zich bevindt en wat hun karaktereigenschappen of behoeftes zijn. Zit je doelgroep eerder op LinkedIn of Facebook? Of misschien wel allebei? Schiet met scherp en zorg dat je je doelgroep kent!

Nadat je het juiste kanaal hebt bepaald, komt nog het bepalen van de juiste boodschap. Ieder persoon heeft andere interesses, behoeften en functievoorwaarden die hij of zij graag terugziet in een vacature. Ook voor deze vlakken is het dus goed om onderzoek te doen naar je doelgroep en zodoende de passief werkzoekenden die je wil bereiken te leren kennen. Misschien vindt jouw doelgroep het salaris wel de belangrijkste factor, maar het kan ook zijn dat ze juist meer willen weten over de interne sfeer. Maak gebruik van arbeidsmarkt data om dit te onderzoeken. Daarnaast kan je op zoek gaan naar de unique selling points van jouw organisatie of functie. Waarom moet een passief werkzoekende zijn of haar baan bij de concurrent verlaten om bij jou te gaan werken? Communiceer met welke middelen, voorwaarden of werkomstandigheden jij je onderscheidt van de concurrentie. 



Over de auteur
WeAchieve

Onze boodschap? Start met werven als een marketeer. Versterk je bedrijfsimago, vergroot het aantal kwalitatief goede kandidaten, verbeter de kwaliteit van je sollicitaties en verkort de tijd die nodig is om vacatures in te vullen.

Meer uit onze kennisbank



Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze maandelijkse leesvoer dump. Een nieuwsbrief met updates uit de recruitment branche! Wij delen wekelijks interessant nieuws, gastblogs, recruitmenttrends en podcasts op onze kennisbank.