WAT IS JOB MARKETING
Jobmarketing is het promoten van jouw vacature(s) op (vaak betaalde) vacature platformen. Er zijn wel honderden vacature sites waarop vacatures gepromoot kunnen worden. Je hebt de bekende en algemene jobboards zoals Indeed, Nationale vacaturebank & Monsterboard. Echter zijn er ook niches, zoals Recht.nl, Den Bosch Werkt & Horecanederland. Zoek je bijvoorbeeld een bedrijfsjurist, dan bereik je beter je doelgroep met een vacature op bijvoorbeeld Recht.nl, waar veel juristen dagelijks het laatste nieuws checken. Het grote verschil is dat bij de tweede optie je wel degelijk je doelgroep bereikt, maar deze niet per se opzoek is naar een (nieuwe) baan. Je bereikt hiermee ook een grote groep niet werkzoekende en latent werkzoekende.
Waar op te letten?
Mensen die opzoek gaan naar een nieuwe baan doen dit vaak via een Google zoekopdracht. De vacatureplatformen die het hoogst scoren zijn dus het meest waardevol. Het is dus van belang om te kijken hoe hoog vergelijkbare vacatures scoren in Google en welk platform het beste uit de bus komt.
Dit zou de beste keuze zijn om jouw vacature op te plaatsen. Het plaatsen van een vacature op zo'n manier kost gemiddeld tussen de €100,- en €500,- voor 14 tot 30 dagen, afhankelijk van het platform.
Er zijn veel partijen die hier in adviseren en het plaatsen uit handen nemen. Vaak ben je goedkoper uit dan dat je het zelf doet, omdat deze partijen de vacatureplaatsen groter inkopen en hierbij schaalkorting krijgen.
Verder is het goed om te weten dat de groep actief werkzoekende op dit moment in Nederland maar zo'n 2 tot 5% van de arbeidsmarkt vertegenwoordigd. Dit zijn over het algemeen de werkzoekende die via jobboards solliciteren. Het is dus sterker om de groep latent werkzoekende (70% van de arbeidsmarkt) te verleiden voor een baan bij jouw organisatie. Hierin helpt WeAchieve.
heb je vacatures? Neem dan contact op voor een kosteloze quickscan.
Over de auteur
WeAchieve
Onze boodschap? Start met werven als een marketeer. Versterk je bedrijfsimago, vergroot het aantal kwalitatief goede kandidaten, verbeter de kwaliteit van je sollicitaties en verkort de tijd die nodig is om vacatures in te vullen.