Zoek je meer sollicitanten? Verlaag de drempel!
Een extreem krappe arbeidsmarkt vraagt om extreme maatregelen. Wist je bijvoorbeeld dat 92% van de kandidaten afhaakt in het aanmeldingsproces? Volgens recent Amerikaans onderzoek ‘shoppen’ kandidaten steeds meer als consumenten door verschillende vacatures heen. Ze willen het snel. Ze willen het makkelijk. En ze willen het goed. Hoe richt je jouw sollicitatieproces zo goed mogelijk in? Wij geven je de twee belangrijkste tips.
Bij elke drempel in het sollicitatieproces haakt er een percentage mogelijke sollicitanten af. Met de huidige krappe arbeidsmarkt is het noodzakelijk om drempels zoveel mogelijk weg te nemen en nog meer te focussen op de kandidaatervaring. Dat betekent snelle informatie en makkelijke processen.
Vergeet cv’s
Jouw focus als werkgever ligt tegenwoordig op de gehele kandidaatervaring. Het gaat om het aantrekken van talent in combinatie met een authentieke en boeiende carrièresite. Een belangrijk onderdeel hiervan is een trend die al langer voelbaar is in de recruitmentwereld: het weglaten van een cv.
Vergeet perfecte passende cv’s en zeg hallo tegen competenties en talenten. Staar je dus niet blind op een cv die op het eerste oog naadloos aansluit op je vacature, maar verbreed je horizon en duik eens dieper in iemands competenties en talenten. Een voordeel hiervan is dat je de drempel weghaalt voor potentieel talent om te solliciteren als zij menen niet over de juiste vooropleiding te beschikken of onvoldoende ervaring hebben. Want vaak zeggen opleiding en ervaring lang niet alles.
Juist nu, in 2022, is inclusiviteit belangrijker dan ooit. Je kunt het je eigenlijk niet meer veroorloven om je niet aan te passen aan de wensen van generatie Z. Succesvol werven is inclusief werven. Een goede match hoeft namelijk niet binnen een eerder bedacht hokje te passen.
Maak gebruik van een expresformulier
Om je recruitmentproces nog sneller te laten verlopen, kan het gebruik van expresformulieren enorm helpen. Doordat kandidaten automatisch gegevens invullen en achterlaten, wordt het super makkelijk voor hen om te solliciteren. Jij kunt vervolgens de conversie meten en meer inzetten op data in het gehele proces. Je ziet precies waar kandidaten afhaken en kunt hier direct op inspelen.
Hoe sneller kandidaten in je sollicitatietrechter komen, hoe eerder je ze kunt aannemen. Door gericht te werven, heb je veel minder informatie nodig van kandidaten. Deze vorm van hypertargeting is een trend die zich snel ontwikkelt: het kan het verschil maken tussen wel of geen kandidaten. Doordat je weet dat kandidaten in de door jouw geselecteerde doelgroep vallen, kun je ervoor kiezen om alleen nog gegevens te noteren. Op basis van een LinkedIn-profiel of korte introductie kun je daarna talent uitnodigen voor een officieel gesprek.
Recruitment is tegenwoordig anders dan anders. Hoe graag je het ook zou willen, je bent zelf als recruiter of werkgever niet langer aan zet. De kandidaat is. Door jouw recruitmentproces en werkgeversmerk sterk in de markt te zetten, trek jij de kandidaten die je zoekt.
Dit waren uiteraard maar twee tips. Benieuwd hoe je nog meer potentieel talent aantrekt? Wil je gericht je doelgroep aanspreken of op een originele manier je vacature en merk in de spotlight zetten? Let’s achieve more together! Bel ons op +316 309 366 47 of mail via hello@WeAchieve.nl.