< Kennisbank

Wat is recruitment?

WeAchieve 28 november 2020

Recruitment staat ook wel bekend als werving en selectie en is een verwijzing naar het proces van het selecteren en aantrekken van een geschikte kandidaat voor een (of meerdere) vacature(s). Om hier meer verdieping in te geven hebben we de begrippen werving en selectie nader uitgelegd in de alinea's hieronder.

Werving

Werving; is de eerste deel van het recruitment proces om een geschikte kandidaat te werven. Werving bestaat uit meerdere onderdelen, namelijk; de vacature intake, candidate persona's, vacatureteksten schrijven, recruitment marketing en sourcen. Deze activiteiten heb je nodig om met de juiste mensen voor jouw vacature aan tafel te komen. We hebben ze kort voor je samengevat.

1. Vacature intake

Eerst heb je een functieomschrijving nodig. Veel bedrijven hebben deze standaard omdat het een belangrijk onderdeel is voor het opstellen van een contract. Is een functieprofiel niet aanwezig? Dan is dit een mooi moment om er een op te stellen.

Belangrijke onderwerpen die terug komen bij een functieomschrijving zijn taken, verantwoordelijkheden, bevoegdheden en competenties. Het is belangrijks om deze helder te hebben zodat je exact weet wie je zoekt.

De vacature intake houdt je op basis van het functieprofiel met de persoon die de vacature heeft. Belangrijk is je te verplaatsen in de kandidaat. Wat wilt de kandidaat weten over de functie, over het bedrijf en wat kan de kandidaat verwachten van de voorwaarden?

Luister meer over een goede vacature intake:

[pod1]

2. Persona opstellen

Nu dat je weet waar de klant naar op zoek is, moet je je afvragen of dit ook interessant is voor een kandidaat. Welke aspecten wil je potentiële kandidaat horen? Wat beweegt hem of haar. Het handigst is om hier een candidate persona voor te maken.

Maak op basis van arbeidsmarkt data en input vanuit de doelgroep een persona. Zijn er al andere collega's binnen de organisatie die deze functie uitvoeren dan is het aan te raden hier mee te praten. Zij weten het beste waarom ze voor deze functie gekozen hebben en wat hen beweegt.

 

Luister meer over candidate persona's:

[pod2]

3.Vacatureteksten schrijven

Vervolgens ga je een vacature tekst schrijven. Het is belangrijk om de toekomstig kandidaat enthousiast te maken over de functie. Belangrijke onderwerpen die terug moeten komen in de vacature tekst zijn functieomschrijving, eisen waaraan de kandidaat moet voldoen en wat de kandidaat kan verwachten van het bedrijf en hoe ze kunnen reageren. Daarnaast wil je de tekst zo schrijven dat een kandidaat eigenlijk niet meer verder kijkt. Dit noemen we een wervende vacaturetekst.

 

Luister meer over het schrijven van een wervende vacature tekst:

[pod3]

4. Recruitment Marketing

Nu dat de vacature uitstaat en je actief op zoek bent is het ook belangrijk om gevonden te worden. Hiervoor moet je het juiste kanaal kiezen om je toekomstige kandidaat te bereiken. Je kunt er voor kiezen om actief werkzoekenden te bereiken met bijvoorbeeld advertenties op vacaturewebsites, maar het is nog effectiever om de latent werkzoekenden te bereiken en te verleiden met de juiste boodschap. Hier ligt onze expertise.

 

Luister meer over het inzetten van recruitment marketing:

[pod4]

5. Sourcen

Niet elke kandidaat is actief op zoek naar jouw vacatures. Soms moet je zelf de markt op, dit is ook wel sourcen genoemd. Je begeeft je op de kanalen waar je potentiële kandidaat zich bevindt en probeert in contact te komen om jouw vacature te bespreken.

De meest voorkomende manier van sourcen is het inzetten van Linkedin, maar er zijn legio mogelijkheden.

 

Luister meer over sourcen:

[pod5]

Selecteren

Nu dat je met je recruitment marketing en sourcing activiteiten meerdere sollicitanten hebt ontvangen is het tijd om goed te selecteren. Kies een kandidaat die past bij de competenties van de gestelde vacature. De meest voorkomende vorm om dit te toetsen is het selectiegesprek. Ook kun je er voor kiezen om assessments of gamification in te zetten.

 

Luister meer over goed selecteren van de juiste kandidaat:

[pod6]

Een sollicitatiegesprek is gebaat bij structuur, maar verlies niet de spontaniteit uit het oog. De meest onvergetelijke sollicitatiegesprekken zijn immers de gesprekken waarin jouw kandidaat originele antwoorden geeft en de ruimte heeft om echt zichzelf te zijn. Wil jij je optimaal voorbereiden voor jouw sollicitatiegesprek en kun je nog wat extra tips gebruiken? Bel ons op 073 2340 844 of mail via hello@weachieve.nl. Onze achievers sluiten graag aan bij jouw gesprek om je te ondersteunen.



Over de auteur
WeAchieve

Onze boodschap? Start met werven als een marketeer. Versterk je bedrijfsimago, vergroot het aantal kwalitatief goede kandidaten, verbeter de kwaliteit van je sollicitaties en verkort de tijd die nodig is om vacatures in te vullen.

Meer uit onze kennisbank



Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze maandelijkse leesvoer dump. Een nieuwsbrief met updates uit de recruitment branche! Wij delen wekelijks interessant nieuws, gastblogs, recruitmenttrends en podcasts op onze kennisbank.