< Kennisbank

Wat is Recruitment Marketing?

WeAchieve 22 juli 2020

Laten we beginnen bij het begin. Wat is recruitment marketing nou eigenlijk?

Je hebt Recruitment en je hebt Marketing. Als je het mooie van beide vakgebieden combineert praat je over Recruitment Marketing.

Recruitment marketing is het bereiken van jouw doelgroep met de juiste boodschap, op het juiste moment, via het juiste kanaal. Over het algemeen wordt marketing ingezet om producten aantrekkelijk te maken en bij de juiste personen onder de aandacht te brengen. Bij Recruitment marketing gaat het net even anders en gaat het om het aantrekkelijk maken van jouw vacature(s) en organisatie.

Echter is het kopen van een product vaak niet zo'n grote beslissing als het veranderen van baan is. Daarom is er voor het inzetten van Recruitment marketing een gedegen strategie nodig.

Je kan verder lezen om alles over Recruitment Marketing te weten te komen, maar je kunt natuurlijk ook gewoon onze WeExplain hierover bekijken:

[pod1]

Waarom zou je Recruitment marketing inzetten

De strategie van veel bedrijven is het online zetten van een vacature op hun eigen website. Het enige probleem is dat jouw organisatie waarschijnlijk niet de naamsbekendheid heeft van een Ahold of Rabobank, waar wel dagelijks mensen heen gaan om te zoeken naar vacatures. Om toch aan exposure te komen wordt de vacature dan meestal gesponsord op een jobboard. (denk aan Indeed of Nationale vacaturebank).

Nu kun je je voorstellen dat de meeste mensen, zeker in een schaarse markt, niet thuis zitten en over het algemeen niet dagelijks Googlen naar interessante vacatures. Je bereikt met deze strategie slechts de actief werkzoekende. Deze groep is momenteel 2 tot 5 procent van de arbeidsmarkt. Met het inzetten van een goede recruitment marketing campagne rondom je vacatures, speel je ook in op de latent werkzoekende.

De latent werkzoekende doelgroep is in Nederland zo'n 70%. Zo'n 70% van de arbeidsmarkt staat open voor een nieuwe baan. Echter alleen als deze baan voldoet aan bepaalde factoren die zij belangrijk vinden (vaak werkplezier, verantwoordelijkheid, inhoud van het werk, reistijd of arbeidsvoorwaarden). Door recruitment marketing in te zetten kun je jouw eigen unieke boodschap delen met alleen de mensen die interessant zijn voor jouw organisatie. Je kunt je voorstellen dat wanneer je 70% aanspreekt met een betere boodschap, de markt ineens een stuk minder schaars voor je is. Sollicitanten kunnen echt weer in de rij staan.

 

Hoe bepaal je een Recruitment marketing strategie

Je kunt niet zomaar beginnen met Recruitment Marketing. Het vereist een goed en gedegen onderzoek naar jou unieke EVP (Employee Value Proposition). Je eigen medewerkers kunnen je het beste vertellen waarom ze ooit voor jouw als organisatie hebben gekozen en waarom ze er nog steeds werken. Ook heb je arbeidsmarktdata per doelgroep. Hierin zie je wat medewerkers echt belangrijk vinden in de keuze voor een nieuwe baan, maar ook bijvoorbeeld op welke platformen ze aanwezig zijn. Hier moet jij ook zijn met jouw werkgeversmerk!

Er zijn vier stappen die je op weg helpen naar een succesvolle recruitment marketing campagne.

1. Doelgroep

Definiëren je doelgroepen en maak persona's voor jouw vacature(s), kijk goed naar de motivatie triggers en tone-of-voice per persona's.

Voorbeeld: Op een vacature van "orderpicker" kun je wel 5 totaal verschillende doelgroepen aanspreken. (Jong/oud, man/vrouw, geschoold/niet geschoold.) Deze zouden deze baan allemaal interessant kunnen vinden op basis van verschillende triggers (vastigheid/flexibiliteit, salaris of juist doorgroeimogelijkheden).

Hieronder zie je hoe de persona's zijn opgebouwd voor een accountantskantoor en hoe mensen passend bij de cultuur aangesproken kunnen worden met verschillende beweegredenen om te switchen van baan.

 

 

2. Boodschap

Per doelgroep kies je de juiste triggers, tone-of-voice en zorg je dat deze factoren die ze graag zouden zien in een nieuwe baan naar voren komt in de boodschap. Het belangrijkste om niet te vergeten in je social media campagnes zijn de unique selling points (usp’s) van de organisatie. Wat maakt jouw organisatie nou zo bijzonder?

Maak persoonsgebonden vacature en wervingsteksten, video's en foto's die je voor je campagnes inzet.

Waarom zou een kandidaat voor jouw organisatie moeten kiezen en niet dezelfde organisatie twee straten verder op?

3. Bereik

Beslis welke on- en offline kanalen deze persona's zich bevinden (Denk aan Facebook, Linkedin, TikTok of juist het chauffeurscafé bij jou in de buurt, gebruik arbeidsmarktdata om hier achter te komen, mocht je niet goed weten waar jouw potentiële kandidaten zich bevinden).

Plaats niet slechts een update, maar gebruik de advertentie mogelijkheden van bijvoorbeeld Facebook manager, waarin je jouw doelgroep kunt targetten voor een optimaal resultaat.

4. Start met het bereiken

Faseer je campagnes in drie verschillende fases (Awareness-, Consideration- en Conversion fase) om de potentiële kandidaten steeds verder te verleiden voor jouw vacatures.

Zo gebruik je de eerste fase om je doelgroep bekend te maken met je bedrijf en je werkgeverspositie, de tweede fase kun je laten starten wanneer iemand jouw content heeft bekeken, op je website is geweest of een andere vorm van interactie heeft getoont. Wanneer er echt 3 of 4 interactie momenten zijn geweest kun je ze in de conversie funnel opnemen. Waar je ze direct wijst op jouw leuke vacatures. Geloof maar dat dit succesvol is!

Lees dit uitgebreider in onze blog: Recruitmentmarketing als wervingsmagneet

Nog meer over Recruitment Marketing? We vertellen je ook mee in onze podcast:

[pod2]

Recruitment marketing inzetten om jouw vacatures ingevuld te krijgen?

Of je nou monteurs, accountants, zorgpersoneel of marketeers zoekt. Recruitment Marketing zorgt ervoor dat jij gezien wordt als aantrekkelijke werkgever op de arbeidsmarkt.

Wil je nog meer weten, we hebben verschillende cases gemaakt waarin we hebben beschreven hoe wij deze trajecten gestart zijn en de resultaten.

Bekijk onze case in de bouw sector

Bekijk onze case in de zorg sector

Bekijk onze case in de finance sector

WeAchieve is gespecialiseerd in het opzetten en draaien van Recruitment marketing en employer branding campagnes. 

Bekijk onze pakketten op deze pagina: Onze diensten.

Of neem contact op voor een vrijblijvende intake, waarin we kunnen laten zien hoe we jouw vacatures ingevuld krijgen.



Over de auteur
WeAchieve

Onze boodschap? Start met werven als een marketeer. Versterk je bedrijfsimago, vergroot het aantal kwalitatief goede kandidaten, verbeter de kwaliteit van je sollicitaties en verkort de tijd die nodig is om vacatures in te vullen.

Meer uit onze kennisbank



Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze maandelijkse leesvoer dump. Een nieuwsbrief met updates uit de recruitment branche! Wij delen wekelijks interessant nieuws, gastblogs, recruitmenttrends en podcasts op onze kennisbank.