< Kennisbank

Het verschil tussen Searchen en Sourcen

WeAchieve 22 juli 2020

In dit Q&A artikel leggen we de verschillen tussen en searchen en sourcen uit:

Searchen

Searchen is het zoeken van kandidaten op harde eisen en functienaam via verschillende platformen. Met een Boolean string ga je op jobboards, LinkedIn en via Google potentiële kandidaten zoeken en maak je een longlist met interessante profielen, waar je vervolgens contact mee op kan nemen. Dit kan een searcher doen, maar over het algemeen is het een recruiter die vaak even tijd inplant bij de moeilijker vervulbare functies.

Sourcen

Sourcing is het totaal plaatje en kan als beroep gezien worden. Wanneer iemand zich voornamelijk bezig houdt met sourcen noem je het vaak een Talent Sourcer of gewoon Sourcer. Waar een recruiter zich over het gehele proces bezighoudt is een sourcer een specialist die zich volledig inzet om het schaarse talent te vinden en te bewegen.

De voornaamste bezigheden van een sourcer zijn:

  • Zich verdiepen in het profiel door te beginnen met een goede vacature intake.
  • Zoeken naar raakvlakken met de organisatie en de doelgroep.
  • Zoeken naar de juiste kanalen om de passende kandidaten te vinden, dit kan zowel on- als offline zijn.
  • Opstellen van longlisten met geschikte kandidaten.
  • De juiste tools inzetten om kandidaten creatief en persoonlijk te benaderen (Het standaard berichtje op Linkedin is hier geen onderdeel van.)

[pod1]

We hopen het een en ander voor je verduidelijkt te hebben. Zou je nog veel meer over Recruitment willen leren? Wij hebben een podcast reeks opgenomen waarin we het gehele recruitment proces van A tot Z bespreken met allerlei specialisten.

Luister onze recruitment podcast op Spotify, Soundcloud of Youtube.

Heb je een vacature en zoek je een oplossing dan kun je ons ook bellen op 073 2340 844 of mailen naar hello@weachieve.nl

Het verschil tussen Searchen en Sourcen | WeExplain Recruitment Kennisbank



Over de auteur
WeAchieve

Onze boodschap? Start met werven als een marketeer. Versterk je bedrijfsimago, vergroot het aantal kwalitatief goede kandidaten, verbeter de kwaliteit van je sollicitaties en verkort de tijd die nodig is om vacatures in te vullen.

Meer uit onze kennisbank



Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze maandelijkse leesvoer dump. Een nieuwsbrief met updates uit de recruitment branche! Wij delen wekelijks interessant nieuws, gastblogs, recruitmenttrends en podcasts op onze kennisbank.