• Stefan Niemer

Wat is Recruitment Marketing?

Recruitment marketing is het bereiken van jouw doelgroep met de juiste boodschap, op het juiste moment, via het juiste kanaal. Over het algemeen wordt marketing ingezet om producten aantrekkelijk te maken en bij de juiste personen onder de aandacht te brengen. Bij Recruitment marketing gaat het net even anders en gaat het om het aantrekkelijk maken van jouw vacature(s) en organisatie.


Echter is het kopen van een product vaak niet zo'n grote beslissing als het veranderen van baan is. Daarom is er voor het inzetten van Recruitment marketing een gedegen strategie nodig.


Waarom zou je Recruitment marketing inzetten

De strategie van veel bedrijven is het online zetten van een vacature op hun eigen website. Het enige probleem is dat jouw organisatie waarschijnlijk niet de naamsbekendheid heeft van een Ahold of Rabobank, waar wel dagelijks mensen heen gaan om te zoeken naar vacatures. Om toch aan exposure te komen wordt de vacature dan meestal gesponsord op een jobboard. (denk aan Indeed of Nationale vacaturebank).


Nu kun je je voorstellen dat de meeste mensen, zeker in een schaarse markt, niet thuis zitten en over het algemeen niet dagelijks Googlen naar interessante vacatures. Je bereikt met deze strategie slechts de actief werkzoekende. Deze groep is momenteel 2 tot 5 procent van de arbeidsmarkt. Met het inzetten van een goede recruitment marketing campagne rondom je vacatures, speel je ook in op de latent werkzoekende.


De latent werkzoekende doelgroep is in Nederland zo'n 70%. Zo'n 70% van de arbeidsmarkt staat open voor een nieuwe baan. Echter alleen als deze baan voldoet aan bepaalde factoren die zij belangrijk vinden (vaak werkplezier, verantwoordelijkheid, inhoud van het werk, reistijd of arbeidsvoorwaarden). Door recruitment marketing in te zetten kun je jouw eigen unieke boodschap delen met alleen de mensen die interessant zijn voor jouw organisatie. Je kunt je voorstellen dat wanneer je 70% aanspreekt met een betere boodschap, de markt ineens een stuk minder schaars voor je is. Sollicitanten kunnen echt weer in de rij staan.


In de onderstaande afbeelding zie je het verschil tussen de actief werkzoekende pool, waar 95% van de werkgevers personeel zoeken en de latent werkzoekende pool, waar je met een goede boodschap mensen kan vinden die echt bij jouw organisatie passen.




Hoe bepaal je een Recruitment marketing strategie

Er zijn vier stappen die je op weg helpen naar een succesvolle campagne recruitment marketing campagne.

1. Doelgroep

Definiëren je doelgroepen en maak persona's voor jouw vacature(s), kijk goed naar de motivatie triggers en tone-of-voice per persona's.


Voorbeeld: Op een vacature van "orderpicker" kun je wel 5 totaal verschillende doelgroepen aanspreken. (Jong/oud, man/vrouw, geschoold/niet geschoold.) Deze zouden deze baan allemaal interessant kunnen vinden op basis van verschillende triggers. (vastigheid/flexibiliteit, salaris of juist doorgroeimogelijkheden.


Meer over Persona’s? Wij behandelen candidate persona’s uitgebreid in onze podcast.





2. Boodschap

Maak persoonsgebonden vacature en wervingsteksten, video's en foto's waarmee je campagnes kunt maken.


Per doelgroep kies je de juiste triggers, tone-of-voice en zorg je dat deze factoren die ze graag zouden zien in een nieuwe baan naar voren komt in de boodschap. Het belangrijkste om niet te vergeten in je social media campagnes zijn de unique selling points (usp’s) van de organisatie. Wat maakt jouw organisatie nou zo bijzonder?


Waarom zou een kandidaat voor jouw organisatie moeten kiezen en niet dezelfde organisatie twee starten verder op?



3. Bereik

Beslis welke on- en offline kanalen deze persona's zich bevinden (Denk aan Facebook, Linkedin, TikTok of juist het chauffeurscafé bij jou in de buurt, wij beschikken over deze data, mocht je niet goed weten waar jouw potentiële kandidaten zich bevinden).


Plaats niet slechts een update, maar gebruik de advertentie mogelijkheden van bijvoorbeeld Facebook manager, waarin je jouw doelgroep kunt targetten voor een optimaal resultaat.


4. Start met het bereiken

Faseer je campagnes in drie verschillende fases (Awareness-, Consideration- en Conversion fase) om de potentiële kandidaten steeds verder te verleiden voor jouw vacatures. Lees dit uitgebreider in onze blog: Recruitmentmarketing als wervingsmagneet


Nog meer over Recruitment Marketing? Luister onze podcast:




Recruitment marketing inzetten om jouw vacatures ingevuld te krijgen?

WeAchieve is gespecialiseerd in het opzetten en draaien van Recruitment marketing campagnes. Zo vullen wij jouw vacature al in met een recruitment marketing campagne vanaf €1995,-


Bekijk onze pakketten op deze pagina: Onze diensten.


Of neem contact op voor een vrijblijvende intake, waarin we kunnen laten zien hoe we jouw vacatures ingevuld krijgen.



15 keer bekeken

WeAchieve

RECRUITMENTMARKETING

Wil je meer bereiken?

Contact ons

Bel ons

Mail ons

WhatsApp ons

Adres

Victorialaan 15

5213 JG 's-Hertogenbosch

Nederland

Volg ons

Schermafbeelding 2020-04-15 om 20.21.24.
Schermafbeelding 2020-04-15 om 20.21.32.