< Kennisbank

10 stappen voor het implementeren van een succesvolle werken-bij site

Stefan Niemer 4 september 2021


10 stappen voor het implementeren van een succesvolle werken-bij site

Eerder schreven we al over het feit dat – naar onze mening – elk bedrijf wel een werken-bij site nodig heeft. Waarom? Dat lees je hier. Ben jij overtuigd geraakt en wil je een werken-bij site maken? In deze blog leggen we stap voor stap uit hoe je een succesvolle werken-bij site implementeert die gebruiksvriendelijk is voor jouw kandidaten.


Stap 1: start een werkgroep of projectgroep

Een van de eerste én beste stappen om te nemen is het opstarten van een projectgroep waarin je meerdere disciplines binnen je bedrijf meeneemt. De doelgroep die je aan wilt spreken heb je vaak al rondlopen. Hun input is ontzettend waardevol: laat ze vertellen waar zij op letten bij het zoeken naar een (nieuwe) baan en wat zij graag willen lezen over het bedrijf. Ook is het handig om sowieso de afdelingen Recruitment, HR, IT en Communicatie te betrekken bij je project. Een werken-bij site is namelijk een meerjarenproject dat continu up to date moet blijven. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd.

 

Stap 2: haal de juiste kennis in huis

In onze ogen een van de meest gemaakte fouten: een werken-bij site die meer een verzamelbak is van openstaande vacatures. Elke doelgroep heeft zo z’n eigen voorkeuren. Waar een monteur, chauffeur of iemand in de bouw vaak snel een algemene indruk wil krijgen (vacaturevideo’s doen trouwens wonderen) en eenvoudig wil kunnen solliciteren, zullen artsen, engineers of IT-professionals liever eerst meer te weten komen over de autonomie, behandelplannen of insights van projecten (vacaturepodcasts zijn hierbij weer the way to go). Door voldoende arbeidsdata in huis te hebben en in gesprek te gaan met je eigen medewerkers, spits je jouw werken-bij site effectiever toe op je doelgroep. Die kennis omvat niet alleen de inhoud van je website, maar ook de buitenkant: ga op zoek naar een specialist op het gebied van recruitment websites en niet zomaar een marketingbureau. Misschien een investering, maar wel eentje die zich doorgaans goed terugverdient.

Laat het design van je website ook passen bij jouw bedrijf. Hiervoor heb je waarschijnlijk een paar creatieve brainstormsessies nodig, maar die zijn het zeker waard. Hoe leuk is het immers als jouw merkbeleving volgens mogelijke kandidaten aansluit op jouw werken-bij site en sollicitatieproces? Zo lijkt het solliciatieproces bij de Coolblue alsof je een wasmachine besteld. Vind je het zelf lastig om out of the box te denken? Dan kan een (recruitment) marketingbureau je hier zeker bij helpen.

 

Stap 3: creëer overzicht in je vacatures

Hoewel je werken-bij site geen verzamelbak van vacatures moet zijn, draait het natuurlijk wel om het vinden van kandidaten voor openstaande vacatures. Toch kan het knap onoverzichtelijk worden als je veel vacatures op je website plaatst. Daarom raden we je aan om je vacatures te segmenteren. Dit kan bijvoorbeeld op afdeling of dienstverband. Met behulp van goede zoekfilters, zoals locatie, aantal uur en salaris, maak je het voor potentieel talent een stuk makkelijker om relevante vacatures te vinden op jouw website.

Ideaal is als er ook gelijk vergelijkbare vacatures worden getoond zodra iemand op een vacature klikt. Mocht iemand dan per ongeluk op een verkeerde vacature terechtkomen, dan kun je van daaruit altijd weer verder. Denk maar eens aan een professional die zonder erg een vacature opent voor een starter. Door meteen ook senior vacatures te tonen, help je zo’n professional sneller op weg.

 

Stap 4: stel een briefing op

Rome is niet in één dag gebouwd. Datzelfde geldt ook voor een werken-bij site. Er zijn volop mogelijkheden en je kunt de ene na de andere technische functionaliteit toevoegen. Veel daarvan zijn kleine no-brainers die ontzettend conversieverhogend werken. Een voorbeeld is de reminder: een knop waarmee geïnteresseerden met één druk op de knop de vacature eenmalig mailen naar zichzelf. Bedenk je maar eens hoe vaak potentiële kandidaten onderweg zijn, op school zitten of in gesprek zijn waardoor ze niet direct kunnen solliciteren. Hoe handig is het dan om je vacature bij je te hebben als je er wél tijd voor hebt?

Benieuwd welke functionaliteiten een goede toevoeging zijn op jouw werken-bij site?


- Integreer een chatbot

Misschien werk jij wel tussen 9 en 5, maar een potentiële kandidaat wil te allen tijde geholpen kunnen worden. Een chatbot kan je hierbij helpen: deze kan op elk moment vragen beantwoorden en draagt bij aan je conversie. Sommige sollicitanten durven ook iets meer uit de comfort-zone te gaan en dingen te vragen die ze normaal gesproken niet aan een recruiter durven te vragen.

 

- Werk in een open source omgeving

Een open source omgeving is een omgeving waarin jij als gebruiker ook aanpassingen kunt doen. Een voorbeeld hiervan is WordPress. Zo behoud je zelf alle controle, ook als je liever wilt samenwerken met een andere partij. In dat geval kan de code overgedragen worden aan een andere partij en houd je jouw website draaiende. Niets zo vervelend als vast zitten aan een leverancier waar je niet tevreden over bent of helemaal opnieuw een website op te moeten bouwen.

 

- Maak je werken-bij site mobielvriendelijk

Een beetje spijtig, maar vandaag de dag gebeurt alles mobiel. De meeste mensen zoeken dan ook niet meer naar een nieuwe baan op hun desktop, maar op hun mobiel. Ideaal voor als mensen ’s avonds op de bank zitten en even lekker willen scrollen. Houd er daarom rekening mee dat je werken-bij site ook in mobiele versie spik-en-span eruitziet en optimaal werkt. Vergeet niet dat de meesten op hun mobiel geen cv of motivatiebrief tot hun beschikking hebben. Ook hen wil je op een laagdrempelige manier laten solliciteren. Met een naam en telefoonnummer kun je al heel wat. Wil je toch meer informatie? Dan kun je ook LinkedIn koppelen: tijdens het solliciteren kan iemand zijn of haar LinkedIn-profiel koppelen aan de sollicitatie, waardoor alle benodigde info aanwezig is.

En voor wie toch liever via een computer of laptop solliciteert, is er een reminder. Door het invullen van je e-mailadres en een gewenste tijd, krijg je een herinneringsmail om te solliciteren.

 

- Koppel je site aan een ATS

Een ATS (Applicant Tracking System) is een recruitmentsysteem dat ieder bedrijf eigenlijk nodig heeft. In zo’n systeem maak je eenvoudig vacatures aan en kun je kandidaten zoeken, matchen, afwijzen, volgen en mailen. Een bonus is dat alles AVG-proof is. Meer weten over het kiezen van de juiste ATS? Je leest het hier.

Heb je een al een ATS aangeschaft? Top! Dan koppel je die nu aan je werken-bij site. Naast het bijhouden en contacteren van sollicitanten, kun je nog meer doen met een ATS. Zo kun je zien hoe sollicitanten bij jou terecht zijn gekomen en nog beter inspelen op het werven van talent via campagnes.

 

Stap 5: maak van je werken-bij site een levende community

Hoe meer content er wordt gedeeld, hoe beter vindbaar je bent in Google. Door van je werken-bij site een levende community te maken, kun je jouw content actueel houden. Zorg voor ‘user generated content’, waarbij leden zelf de mogelijkheid hebben om blogs, eigen verhalen en comments te uploaden. Maak hiervoor bijvoorbeeld een wireframe waarin je de menustructuur bepaalt. Hieraan kun je dan telkens dieptepagina’s toevoegen. Na zo’n sessie heb je een duidelijk beeld van het geraamte van je nieuwe website en de functionaliteiten die toegevoegd mogen worden.

Pagina checklist

 

Stap 6: verzamel content en publiceer regelmatig iets

Tegenwoordig is de functieomschrijving niet meer allesbepalend voor geïnteresseerde kandidaten. Het draait steeds meer om wie je bent als bedrijf en de waarden die je hanteert. Een werken-bij site draait daarom grotendeels om je employer brand. Natuurlijk hoef je echt niet alles tot in detail te bespreken, maar hoe meer informatie jij prijsgeeft, hoe beter. Iets waarmee je extra punten scoort is het laten zien van je medewerkers en hun ervaringen. Er is namelijk niemand die beter weet hoe jij als werkgever bent dan je huidige personeel.

Laat je werknemers aan het woord via een blog of maak een vacaturevideo of vacaturepodcast, iets waar wij heilig in geloven. Iemand die graag in de operatiekamer van een ziekenhuis wil werken heeft veel meer baat bij foto’s of beelden van de operatiekamer en medewerkers die er werken dan bij een platte vacaturetekst. Denk dus goed na over wat jij voor toegevoegde waarde hebt voor je doelgroep en hoe je dit het beste naar buiten brengt.

 

Stap 7: target je werken-bij site op een specifieke doelgroep

Om je doelgroep gericht te bereiken, heb je data nodig. Misschien heb je deze data zelf al uit a/b-testen, maar je kunt deze data ook altijd opvragen bij goede (recruitment)marketingspecialisten. Belangrijk is in ieder geval om je werken-bij site in te richten voor je doelgroep. Waar een monteur graag meer leest over de materialen waarmee hij of zij werkt, zal een psycholoog zich wellicht sneller afvragen hoe het behandelplan eruitziet.

Ditzelfde geldt voor het sollicitatieformulier. Werf je voor een schaarse functie? Dan mag je stiekem al blij zijn met alleen een naam en telefoonnummer. Is er wat meer animo? Dan kun je gerust wat knock-out questions toevoegen. Toch heb je ook geïnteresseerden die niet meteen willen solliciteren, maar geheel vrijblijvend wat meer informatie willen. Zorg ervoor dat dit makkelijk kan en nodig bijvoorbeeld mensen uit voor een kopje koffie. Zo kom je als recruiter toch in contact met mensen die interesse hebben en heb je alsnog de mogelijkheid om hen te overtuigen om daadwerkelijk te solliciteren.

Eén ding is key: maak het sollicitanten niet onnodig moeilijk om te solliciteren, vooral wanneer je ze hard nodig hebt. Hun motivatie zal ook zonder motivatiebrief naar voren komen.

Tip: geef kandidaten de kans om een open sollicitatie te doen. Ook al heb je geen passende vacature openstaan voor iemand, dan nog is het altijd handig om open sollicitaties te verwerken. Dit betekent namelijk dat iemand graag bij jou werkt, ondanks dat je misschien geen werk hebt. Je kunt deze informatie bewaren totdat er wel een match is met een openstaande vacature.


 

Stap 8: zorg dat je site goed vindbaar is

Hoog scoren in Google en op jobboards vergt best wat aandacht, tijd en discipline. Toch is heet belangrijk dat jouw werken-bij site wordt gezien. Vergeet nooit om een goede vacaturetekst te schrijven, of je nu wel of niet een werken-bij site implementeert. Handig hierbij is een zoekwoordenonderzoek, waaruit zoektermen naar voren komen die je in je vacaturetekst kunt verwerken. Ook wordt aangeraden de beste SEO-functietitel te gebruiken. Maar hoe kom je erachter wat dit is? Dat kan bijvoorbeeld met Google Trends.

Wist je bijvoorbeeld dat er meer vacatures openstaan voor de functie ‘Elektromonteur’ dan voor ‘Elektricien’? Dit terwijl 84% zoekt naar Elektricien en maar 16% naar Elektromonteur. Een kleine aanpassing kan al veel betekenen voor je vindbaarheid. Benieuwd wat je website nog beter vindbaar maakt? Dat lees je hier.

 

Stap 9: wees duidelijk in je vacaturetekst

Niets is zo fijn als weten wat je kunt verwachten. Vooral voor een sollicitant. Daarom is het belangrijk om toe te lichten wat ze aan jou als werkgever hebben. Welke algemene arbeidsvoorwaarden gelden er binnen je bedrijf? Maar nog belangrijker: waarmee onderscheid jij je ten opzichte van concurrenten? Lezers moeten op een makkelijker manier antwoord krijgen op de vraag waarom ze juist bij jou moeten komen werken. Houden jullie elke donderdagavond een pizza-avond met alle medewerkers of bied je uitgebreide opleidingsmogelijkheden aan via een eigen academy? Zorg dat lezers het weten! Juist dit kan lezers triggeren om je vacature van dichtbij te bekijken.

Ditzelfde geldt voor de sollicitatieprocedure: beschrijf je algemene en persoonlijke sollicitatieproces. Je kunt hiervoor een deel van je werken-bij site inrichten, om algemene sollicitatievragen te beantwoorden. Hoe lang duurt het voordat ze een reactie krijgen? Hoeveel gesprekken moeten er gevoerd worden? Zijn er assessments nodig? Wees altijd transparant. Hoe helderder het sollicitatieproces is voor kandidaten, hoe beter ook de candidate journey.

Wil je nog een stap verder gaan? Dat doet DHL bijvoorbeeld heel goed. Bij hen kan een sollicitant altijd inloggen op zijn of haar account en precies zien hoe ver DHL met hun sollicitatie is. Een voorbeeld: “Je sollicitatie ligt nu bij de recruiter.” Een bonus is dat zo’n gepersonaliseerd account naadloos aansluit op de track & trace van pakketjes bij DHL. Probeer alles altijd zo laagdrempelig mogelijk te houden voor je doelgroep, zorg dus dat een account pas aangemaakt wordt nadat er is gesolliciteerd en niet voordat er is gesolliciteerd.

 

Stap 10: blijf innoveren als je werken-bij site staat

Zoals bij alles in het leven, betekent ook bij een werken-bij site dat stilstand achteruitgang is. Je moet je pagina up to date houden; blijf innoveren. Laat steeds nieuwe medewerkers aan het woord of maak elk half jaar nieuwe vacaturevideo’s die bijdragen aan je vindbaarheid én kandidaten sneller overtuigen van een functie. Door constant nieuwe content te uploaden, word je beter geïndexeerd door Google. Blijf dus zeker innoveren en brainstormen over manieren om jouw werken-bij site te optimaliseren.

 

Wat je níet moet doen op je werken-bij site

Met bovenstaande stappen kom je al een heel eind op je werken-bij site. Toch zijn er ook een aantal valkuilen waarvoor we je willen behoeden als je een eigen website laat bouwen. Eén daarvan is het gebruiken van stockfoto’s: in 9 van de 10 gevallen zie je meteen dat om stockfoto’s gaat in plaats van eigen beelden. Zoiets maakt je website onnodig onpersoonlijk.

Daarnaast is een snelle hosting cruciaal. Duurt iets te lang, dan haken mensen af. Ook worden trage websites slechter geïndexeerd door Google, waardoor je minder goed zichtbaar bent voor mogelijke kandidaten. Vergeet ook niet om je website overzichtelijk te houden. Heftige kleuren, drukke afbeeldingen en chaotische lettertypes leiden je bezoekers alleen maar af van je uiteindelijk doel: conversie. Gebruiksvriendelijk hoeft echt niet altijd ‘saai’ te betekenen.

Vaak klinkt iets makkelijker dan gedaan. Dat weten wij als geen ander. Daarom ondersteunen we je graag bij het opzetten van een werken-bij site. We kunnen niet wachten om onze kennis met je te delen en samen een unieke en converterende werken-bij site te ontwikkelen. Meer weten? Plan een gratis websitecheck in via 073 2340 844 of hello@weachieve.nl. 

Nog meer over werken-bij websites. Luister hier onze podcast:

13. Waarom je niet meer zonder 'werkenbij' website kan? | WeAchieve Recruitment Podcast



Over de auteur
Stefan Niemer

Recruitment kan en moet anders. Goede kandidaten zijn niet per se schaars, ze worden simpelweg niet (juist) bereikt. Door bedrijven te helpen de juiste kandidaten te bereiken, draag ik bij aan onze missie om mensen te koppelen aan een baan waar ze gelukkig van worden.

Meer uit onze kennisbank



Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze maandelijkse leesvoer dump. Een nieuwsbrief met updates uit de recruitment branche! Wij delen wekelijks interessant nieuws, gastblogs, recruitmenttrends en podcasts op onze kennisbank.